TINDAKAN KERAJAAN PERAK BERI TANAH PADA ORANG ASLI DIPUJI

Basiron Abdul Wahab
Fri | Jun 06, 08 | 12:46:43 pm MYT

KUANTAN 6 Jun (Hrkh) - Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh memuji dan mengucap tahniah kepada kerajaan Pakatan Rakyat Perak atas keputusan untuk memberi geran tanah kepada masyarakat Orang Asli di negeri itu. Beliau berharap kerajaan negeri Pahang yang mempunyai ramai penduduk Orang Asli, serta negeri-negeri lain mencontohi keputusan kerajaan Pakatan Rakyat itu.

Katanya, setelah lebih 50 tahun, Orang Asli di Malaysia dinafikan hak pemilikan tanah untuk penempatan pertanian/perladangan secara sah di sisi undang-undang kini sampailah masanya kaum minoriti itu diberi hak sama. "Selama ini, kerajaan Barisan Nasional sewenang-wenangnya mengambil hak 'tanah adat' orang asli di atas nama pembangunan dan mengksploitasinya untuk kepentingan ekonomi segelintir elit dengan peladangan kelapa sawit dan getah yang berjumlah puluhan ribu ekar," kata Fuziah dalam kenyataanya yang dihantar melalui e mail.

Tambah beliau, Orang Asli adalah di antara rakyat Malaysia yang paling ketinggalan berbanding kaum lain dalam semua bidang sama ada sosial, ekonomi, pendidikan, dan politik.

Walaupun ada pihak yang menyuarakan kehendak kaum itu, namun, suara mereka hampir tidak kedengaran, katanya.

Katanya, kerajaan tidak melihat kepentingan untuk membantu dan membimbing golongan Orang Asli ke tahap yang lebih maju.

Seharusnya golongan Orang Asli ini mampu mencapai tahap ekonomi sama seperti dinikmati oleh kaum-kaum lain di Malaysia, katanya.

Justeru katanya, kesungguhan dalam membela nasib dan kehidupan Orang Asli di Malaysia adalah tanggung jawab yang dituntut daripada pemerintah. "Tanggung jawab ini perlu dipenuhi kerajaan seperti tanggung jawab kepada golongan-golongan lain di negara ini. Kerajaan negeri Pahang sewajarnya segera mengambil inisiatif seperti yang telah didahului oleh Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak itu," ujarnya.





posted by: Kt Penang (reply)
post date: 07.10.08 (4:04 am)

Alangkah baiknya kehidupan OA sekarang, sekiranya "tanggung jawap" kerajaan ini dilaksanakan sedari dulu lagi...OA xperlulah bersusah payah memperjuangkan hak tanah mereka dari diekploitasi olih kerajaan pemerintah...



posted by: anakpahang (reply)
post date: 08.04.08 (12:02 am)

sepatutnyer semua kerajaan negeri lain harus cthi kerajaan perak. jgn dok nk penuhkan kocek sendiri.. ingat2 la skit, OA adalah org y first ada kat malaysia ni



posted by: bah sian (reply)
post date: 08.14.08 (6:57 am)

sapa kata kerajaan negeri perak telah memberi tanah kpd oa? saya juga anak perak. yang diberi itu cuma di dada akbar jer bukan geran sebab oa perak cuma mahu tanah di surat khabar saje
mereka bukan memohon tanah cuma cakap mau tanah maka mereak dapat cakap saje. mereka tidak ikut peraturan yang sah. gelembong jer lebih oa ni, mereka mahu tanah tapi tak mahu mohon, kalau telah diberi mereka tak mahu, apa sudah jadi dgn oa ni? kenapa mereka tak paham paham
macam di pahang, exco oa ade tapi jentera pantatbiran tiada, oa pahang ni lawak juga mcm oa perak kihkih........anda telah ketanggalan zaman, masih tak sedar-sedar lagi




posted by: rischaki (reply)
post date: 08.14.08 (6:24 pm)

moa ni ada 18 sukukaum..u ni dari yang mana satu ye?



posted by: bah sian (reply)
post date: 08.22.08 (2:48 am)

saya tidak ada suku-suku atau tiga suku
saya cuma ada marga
kihkih........
sian oa................haprak
ma
yek
lagu jelmol



posted by: bah sian (reply)
post date: 08.22.08 (2:56 am)

tapi kejituan dan kejatian boleh mengalah oa-oa tau yang bersuku-suku tu
tidak ada keji an atau kejahatan dalam semua tulisan saya cume ada yang khilaf bahasa tapi bersilat kata
ayuh oa-oa pencak dah terbuka
langkah dan derap nak tunggu bila
mentera serapah dah dipuja
takkan sekadar menokah bicara
bah sian tetap ada bersama anda..............
heheeeee...........
badai dan ombak telah menghempas pantai
rumah sudah terbina tapi terbengkalai
durjana apa sang panglima masih bersantai



posted by: bah sian (reply)
post date: 08.22.08 (2:59 am)

jawab...................
kt penang
serikandi apa yang dinanti
takkan jambatan ditukar titi
baru bangun mencari-cari
(macam mesyuarat asyik fm asyik bergaduh dalam mesyuarat- lama-lama mereka ini jadi keparat berkarat. Oa-oa kesian awak orang kene main depan belakang.



posted by: Kt Penang (reply)
post date: 08.24.08 (3:46 am)

Saya xpandai berbicara dan berpantun spt saudara Bah Sian, kerana itu bukan budaya saya, juga saya xmahu kembali ke zaman Hang Tuah dgn bersilat......he he he sebabnya sekarang zaman komputer! Tetapi hanya sekadar menjawap bagi pihak OA walaupun saya hanya ada nama keluarga "Fuller" dan bukan suku kaum......memang susah kalau kita jahil dan tiada ilmu tetapi itu bukan halangan yg besar. Kita masih bolih memperbaiki diri dgn belajar dan bertanya kepada yg pandai dan tahu, bak kata pepatah "malu bertanya, sesat jalan". Masalah tanah yg OA hadapi skarang ini telah pun selesai sekiranya mereka memohon dari dulu lagi, tetapi mestilah mengikut prosedur bukannya membuat kenyataan di akbar2 atau minta secara 'verbal' pada menteri2.....sekiranya permohonan anda ditolak, maka barulah kita mengikut perundangan, itu saja.. tetapi apa yg saya lihat hari ini, OA masih tidak mengikut prosedur yg telah ditetapkan olih kerajaan negeri dan itu saja, malah OA juga tidak pernah bersatu walaupun dalam sebuah kampung, jadi bagaimana hendak selesaikan masalah kalau ibarat "enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing2". Memang payah untuk mengakui kelemahan diri tetapi itulah hakikat hidup di mana kita perlu belajar dari masa kesemasa....
Pada saya, OA ni memang unik dari segi budaya, tradisi juga amalan tetapi perubahan sikap itu perlu....maka itu OA perlu bersatu hati, sama-sama memperjuangkan hak mereka.



posted by: rischaki (reply)
post date: 08.24.08 (8:33 pm)

jadi anda berdua tak terkategori dalam 18 sukukaum yang ada ni la ye..anyway saya dari sukukaum semai dari perak. disebabkan saya lahir dalam kem senoi praaq di Kroh maka saya 9 beradik takde kg. saya tak biasa dengan suaana tinggal di kg. Kg ayah saya di Tangkai Cermin, Sungai Galah dan mak saya Temboh Hangat, Bota Kanan..

macam ni..anda berdua bolehlah andaikan saya ni sebagai orang belum faham dan tak sedar yang diri saya telah ketinggalan zaman atau yang lebih tepat lagi andaikan Si Putum..pemuda OA yang bebas menakluki hutan belantara sebagai tanah pusakanya..soal hakmilik tanah dan geran tanah tak pernah ujud dalam pemikirannya dan beliau telah dilahirkan semula sebagai saya..ok.

Jadinya, soal hak milik tanah, geran dsbnya ni saya kurang arif tapi saya sangat berminat nak tau macamana procedure atau saluran betul permohonan tanah yang Kt penang maksudkan tu dan kenapa pulak saudara bah sian kata kalau dah diberi tak mau pulak? Hairan la..cuba elaborate sikit kenyataan saudara berdua tu..bukan apa saya cuma mengikut nasihat saudara/i kt penang yang berkata kalau hendak menimba ilmu, tanyalah kepada orang yang pandai..supaya saya tahu mana arah hala tuju yang saya bakal pilih..boleh?

Kesian SI Putum, saya sebenarnya x setuju dengan persuratan yang mengatakan dialah pembunuh JWW Birch..ia tak cocok dengan keperibadian dan jati diri seorang orang asli sebenar yang tinggi nilai kasih sayang dan sentiasa menjaga dan memelihara kesejahteraan sesama mereka..saya yakin dia telah jadi mangsa keadaan..sehingga terbabit dalam kancah kebencian orang melayu terhadap mat saleh tu.

malangnya beliau juga telah dihukum bunuh maka x sempatlah mengecapi kemerdekaan negara Malaysia ke 51 tahun ni..tetapi andai kata peristiwa pasir salak tu tak berlaku dulu..belum tentu lagi boleh mengecapi apa yang kita semua sedang nikmati sekarang..

Saya setuju dengan kt penang bahawa sekarang ni sekarang ni zaman komputer..tetapi kejayaan sesebuah negara atau sesuatu bangsa itu terletak pada keperihatinannya terhadap kesilapan yang telah berlaku dan sentiasa berusaha mengelakkan sejarah kesilapan itu daripada berlaku lagi dan terus menerus membelenggu masa depan anak bangsanya..

Apa status si putum tu bagi moa khususnya di Perak sekarang? Wira atau Pembunuh? Si Putum atau Tarian Sewang? Yang mana lebih layak atau wajar dimartabatkan sebagai warisan bangsa orang asli?

Sila beri pandangan anda..mungkin usul anda dapat disalurkan kepada pihak-pihak yang berminat..terutamanya media massa..bagi orang asli saluran semuanya telah sedia ada..kita semua boleh menyuarakannya melalui Asyik FM..itu salah satu atau mungkin itu saja saluran untuk kita semua menyampaikan isi hati dan buka mata untuk melihat..buka minda untuk berfikir dan hati untuk bertindak,memilih dan menuntuk hak moa..

kita ada hak untuk menggunakan undi dan pilih siapa bakal memimpin kita..5 orang senator bermula dengan Tok Pangku, Hasan Nam, Itam Wali , Long Jidin dan sekarang ini Usman Bongsu..siapa mereka..apa kelayakan mereka..apa jaminan atau akujanji mereka terhadap moa dan yang paling mustahak siapa yang undi mereka maka mereka dilantik menjadi seorang Senator yang diamanahkan untuk memimpin bangsanya kearah kejayaan.

kita ada hak untuk pilih pemimpin yang boleh berdiri diatas kaki sendiri bertindak seiring dengan kehendak kerajaan dan keperluan oa yang dahagakan kemajuan..bukan pemimpin yang mengikut telunjuk dan kata hati orang lain..

jika dia tidak berfungsi maka moa ada hak untuk singkirkan dia dan beri pada yang rela membela bangsanya..saya kira penting bagi moa tahu hak dan kuasa mereka untuk memilih pemimpin.

semasa pilihanraya lepas kita semua telah keluar atau dibawa keluar menunaikan tanggungjawab membuang undi untuk menentukan kerajaan terus memerintah maka mengapa hak yang sama tidak dinikmati oleh moa dalam mencapai matlamat yang sama bagi memilih pemimpin bangsa mereka?

melalui asyik fm juga kita dapat ketengahkan ikon atau calon yang ada wawasan untuk bangsanya menyalurkan visi dan misinya untuk dikongsi dan difikirkan bersama oleh penduduk kg..

sebagaimana angkasawan kita menjadi ikon kepada seluruh generasi baru rakyat Malaysia tidak kira bangsa untuk mereka mencapai tahap kejayaan dan kecemerlangan yang dikecapi beliau dan Syeikh Muzaffar keluar bersemuka dengan mereka berkongsi dan mencurahkan ilmunya secara terbuka tanpa mendiskriminasi mana-mana kaumpun..

OA yang berjaya dalam kerjayanya mesti diketengahkan supaya dikenali samada melalui media cetakan, tv dan radio khususnya asyik fm supaya timbul kesedaran dikalangan generasi muda moa dan jadikan contoh kepada mereka untuk terus berjaya dalam hidup.

selagi belum gunakan hak mengundi dan memilih pemimpin yang benar-benar tepat, selagi itulah isu-isu terutamanya yang berkaitan dengan hak milik tanah tak akan selesai bukan sahaja menjelang 2020 malah dalam masa 50 tahun akan datang pun belum tentu perkara ini dapat diselesaikan.

amacam?




posted by: Kt Penang (reply)
post date: 08.26.08 (5:47 am)

Saudara Rischaki,saya tahu anda adalah seorang yang bijak dan arif tentang sejarah, terus terang saya katakan sebenarnya saya bukanlah arif atau pakar dalam apa jua hal termasuklah isu tanah OA ni....Olih kerana saudara telah mengajukan soalan ini pada saya, maka akan saya cuba jawab sebaik mungkin...prosedur permohonan betul yang saya maksudkan adalah membuat permohonan hakmilik tanah (grant) dengan mengisi borang permohonan di pejabat tanah negeri seperti yang dilakukan olih bangsa2 lain iaitu Melayu, Cina dan India di Msia, itu saja, mudahkan. Memang MOA hari ini mendiami Tanah Rizab OA dengan percuma sementara grant perlu di bayar tetapi tanah tersebut adalah hakmilik kita. Mungkin ramai yang tidak bersetuju dengan cadangan saya, tetapi saya rasa adalah wajar MOA membuat permohonan sebelum terlambat (sila rujuk Akta 134 (6)(3) dan (7) (3) Sekiranya ada pengambilan tanah olih mana2 pihak maka pampasan akan dibayar dan ditaksirkan mengikut harga pasaran tanah semasa dan bukan hanya sekadar mengikut pokok atau tanaman (sila rujuk Akta 134 (11)(1).

Antara Siputum dan tarian sewang pula, sudah pasti tarian sewang adalah warisan OA kerana telah menjadi amalan OA sejak turun-temurun,,,, pada saya Siputum sebenarnya bukanlah OA kerana pada waktu itu OA sibuk berpindah randah serta bersembunyi di dalam hutan pada sekitar tahun 1870an akibat "Perang Sangkil" di mana peperangan ini tiada dalam lipatan sejarah Melayu tetapi MOA masih mengingatinya walaupun secara verbal (sila rujuk saudara Mahat mengenai peperangan ini, iaitu perhambaan OA, Sangkil yang dimaksudkan adalah Org Rawa yang menangkap OA untuk dijadikan hamba, dan ada juga yang dibunuh) Kalau kita lihat biography Datok Maharajalela pula, adalah pembesar Perak ke 8 yang berketurunan Daeng Salili iaitu anak raja Bugis berasal dari daerah Luwuk Sulawesi Indonesia, sementara pengikut2nya Pandak Indut, Kulup Ali, SiTuah, Panjang Bur dan Ngah Jabor adalah berketurunan Melayu. Begitu juga senjata yang digunakan olih Siputum semasa membunuh JWW Birch adalah sebilah pedang, sedangkan OA pada waktu itu hanya menggunakan beliung dan parang untuk menebang....nampaknya sejarah telah diputar belitkan...kalau mahu kepastian lagi, sila rujuk generasi lama OA daerah Kg. Gajah,,,,

Pemilihan Senator kita adalah dibuat dimana hanya 26 daripada 69 tidak dipilih melalui pengundian dan 43 lagi dilantik dan dipilih olih yang diPertuan Agong. Kelayakan mereka pula (sila rujuk Dewan Negara). So far, saya no komen mengenai tanggungjawab mereka terhadap MOA....rasa saya mungkin saudara Bah Sian lebih tau pasal hal ni....
Bab politik ni susah nak jawab, peluang memang ada untuk MOA tapi apapun bergantung kepada pemimpin OA itu sendiri, kearah mana hala tuju
pemimpin tersebut memimpin masyarakat.....
selagi MOA tidak di terajui olih pemimpin yang sanggup berkorban dan sayangkan bangsanya (seperti Mahatma Gandhi kot...) maka selagi itulah masalah mereka tidak selesai, juga perubahan "sikap" MOA itu sendiri adalah penting....
Apapun trima kasih kepada saudara Rischaki diatas pandangan serta komen anda, saya mohon maaf pada semua diatas kesalahan dan kesilapan saya....yang lain-lain tu saya xberani komen...tanya ngan Bah Sian, dia pasti ada jawapannya sebab dia tu serbatau ngan ayat loyar buruknya mengalahkan lawyer! Dia ni Xde kerja lain, asyik nak berdebat je...xcaya sila rujuk tulisan dia yang lepas, sumenya tense belaka...agaknya dia ni tension kot...



posted by: bah sian (reply)
post date: 08.26.08 (7:19 am)

heheee......
saya seperti biase jer
tak tense atau tegang
cara tulisan tu adalah biasa
kt penang
ajak bedebat tu untuk mencari kebenaran
bukan mencari lawan
cume oa jer yang takut bedepan dengan kebenaran
kalau saya jadi oa takderper yang nak ditakutkan asal saja ada point
si puntum memang bukan oa macam jugak mcam si tanggang
bukan oa
mereka berdua in ORANG SAYA................
tetapi kerana si puntum dan si tanggang mcm oa maka oa lah mrk.

lain-lain persoalan yang ditimbulkan akan saya jawab nanti
tujuan saya adalah luhur dan jujur
sebab pemimpin oa sekarang ni dah sasau
pada saya mereka ini bukan pemimpin anda
mereka ini meminta-minta dipimpin oleh pemimpin orang lain
sebab itu mereka semua meletakkan semua permasalahan kepada bahu orang lain
mereka langsungtidak ada etika sebagai pemimpin
tidak ada metodologi penyelesaian masalah
asik bagi kpd orang lain
ini kepemimpin oa yang oa sangka
kalau dlm masyarakat saya mrk ini dah lama kena templak
nantilah sdra rischaki
2rm sejam we................mne de wit
utksaudari kt penang tu terima kasih kerana perli saya
dan saya bersetuju oa tidak ikut law
dalam perlembagaan persekutuan dah termaktub perkataan ORANG ASLI dgn hak tanah pelajaran dan kerja
dah termaktub
sebenarnya ape yang oa hendak
kalau saya boleh diibaratkan lawyer buruk
pemimpin oa lagi lebih buruk, teruk, berabuk, tersorok, merengkuk, tecongok dan akhir sekali mengangguk.

jmpalagi



posted by: bah sian (reply)
post date: 08.26.08 (7:21 am)

saya menulis ni jam 10.20 malam bukan 7:19 pagi la.
inipun hendaklah diperbetulkan



posted by: rischaki (reply)
post date: 08.27.08 (5:15 pm)

Reply to: kt penang & bah sian 4:36am 28/8

o baru saya tahu..tq..nanti saya akan baca dan timba maklumat mengenai perlantikan senator tu dari sumber-sumber yang tepat untuk menjadikan saya secara peribadi menjadi lebih bermaklumat mengenainya perkara-perkara tu..

cuma saya sangat berharap di masa-masa akan datang ada individu yang berjiwa istimewa seperti mahatma gandhi lahir dikalangan rakyat Malaysia yang sebenarnya layak menjadi bakal Perdana Menteri Malaysia selepas Najib atau Anwar Ibrahim, tetapi menolaknya semata-mata berhasrat membangunkan masyarakat orang asal di Malaysia secara keseluruhannya ke tahap yang lebih baik kerana berpegang kepada prinsip selagi moasal ini tidak maju seiring dengan masyarakat melayu, cina dan india..selagi itulah dia belum (bukan tidak) layak mentadbir negara kita yang tercinta ni..

ramai yang mahukan atau impikan bakal pemimpin moasal itu nanti terdiri dari generasi orang asli yang setara 'kelayakan' dengan pemimpin-pemimpin yang sedia ada..

pada saya siapa yang bakal memimpin tidak menjadi soal sangat, maksud saya tidak terkecuali samada dia orang putih, orang melayu, orang cina, orang india atau orang asli sendiri..atau dia buta huruf atau berpelajaran tinggi, miskin atau orang yang paling kaya di dunia...asalkan dan mudah-mudahan ciri-ciri yang terpuji tadi Tuhan telah fitrahkan kepadanya dari segi jasmani dan rohani..justeru itu dia sentiasa beringat dan mengingatkan orang-orang yang seiring dengannya dan juga orang-orang yang dipimpininya agar berusaha untuk tidak dicemari kejahilan dan kemungkaran..

bunyinya seolah-olah seluruh umat manusia ni perlu diutuskan seorang nabi yang baru, sedihnya pesuruh yang pernah diutuskan dulu telah dijemput pulang oleh Kekasihnya manakala dunia sekarang sedang dibayangi petanda-petanda kemunculan Isa a.s seperti yang telah termaktub didalam Kitab Suci Al Quran dan diriwayatkan dari generasi manusia dahulu ke generasi manusia sekarang sejak azali lagi..

Berdasarkan kepada surah Iqra' yang menyeru umat manusia untuk membaca, maka saya membaca.. dan cuba belajar mengenali dan memahami maksud tersurat dan tersirat berkaitan apa yang ditulis dan apa yang dituturkatakan oleh individu lain contohnya seperti yang sering dilafazkan saudara Bah Sian..

tahap pemahaman,cara penyampaian dan perlaksanaan diantara kita semua sememangnya berbeza-beza..pada saya ia bukan sesuatu yang akan memiskinkan minda sebaliknya memperkayakan minda kita untuk lebih mengenali dan memahami jati diri siapa kita dan dimana kedudukan kita yang sebenarnya..

ya..kalian lebih maju kalau dibandingkan dengan saya tetapi barang diingat bahawa ada bangsa lain di luar lingkungan negara kita yang kedudukannya lebih maju dari segi pemikiran dan teknologinya yang tidak dapat disangkal-sangkal lagi memang sangat maju berbanding kita

dan sedarkah bahawa mereka juga mempunyai 'tanggapan' yang sama terhadap pemimpin dan rakyat yang berada di negara ini..bahawa kononnya mereka ini maju sebaliknya tidak sedar dan tidak mahu mengakui bahawa pendirian dan pemikiran mereka sangat kolot!

kedudukan saya di negara sendiri kalau berpandukan kepada ayat-ayat yang tertulis didalam blog ni..saya terima secara terbuka yang hakikatnya saya berada di tempat yang paling bawah..berbanding rakyat berbangsa lain..

tetapi keadaan bertukar di akhirat nanti..'kami' orang kafir akan berada di persada yang kedudukannya betul-betul di atas.. atas apa? Atas api menjulang tinggi yang maha dasyat..adakah saudara berdua setuju jika saya anggap diri saya berani berkata yang benar?

Sesungguhnya saya sudahpun mengetahui dimana kedudukan di dunia dan di akhirat..dan demi Nyenang (Tuhan) yang maha adil saya impikan qada' dan qadar kedudukan itu akan berubah melalui usaha kami meyakinkan pemimpin yang berpegang kepada dua kalimah syadayah untuk menunaikan tanggungjawabnya mengembalikan hak milik tanah yang hanya sekangkang kera tu dan memerdekakan generasi keturunan hamba-hamba abdi yang berada di zaman pemerintahan mereka dari kejahilan dan kemungkaran..itu saja.

Andaikata sekiranya saya pergi ke kedai makan dan mereka mengetahui saya orang asli maka mereka menghidangkan sisa makanan orang lain di dalam tempurung dan dihalau keluar atau ilmu yang saya ada tidak diiktiraf atau taraf kewarganegaraan dan segala peluang untuk kami memperoleh kemakmuran seolah-olah terus dinafikan maka ya..saya akan bertempur bermatian-matian untuk mencapainya tetapi itu semua hanya andaian liar sahaja dan ia belum dan hindarkan ia dari berlaku kerana seperti keratan skrip filem kisah nabi Isa a.s yang pernah saya tonton ini Nabi Isa a.s berkata "all who pick up the sword shall be perished by the sword" demi memelihara umat atau rakyat atau sesuatu bangsa itu ke arah kesejahteraan hidup.

Kepada saudara Bah Sian, Itam Habri pernah berkhidmat di Radio 7..saya tak pernah berkesempatan mendengar suara dan drama-drama terbitan beliau kerana dulu semasa di Kroh masa era komunis susah nak dapat frekuensi siaran ni but now things have change..please be kind to those who still try to serve those who are in need of knowledge and decent entertainment..and for your information, l am addressed as Mr C U N. The same surname as the head chief of Asyik FM - Mrs M U N. Her weaknesses has always been simply being too kind to others who loves to dominates and to exploits it for the own benefit.

1jam 2 ringgit.. saya berinternet dirumah saja..streamyx RM77.00 monthly total bil RM104.00.
Ops..dah pukul 8:00 pagi le..got to go cos ada meeting dengan pn normah pheoa kinta n rspsb di tangkai cermin..take care.















posted by: Kt Penang (reply)
post date: 08.28.08 (3:23 am)

Reply to: Rischaki

Saya berbangga dan yakin dengan kehadiran anda generasi baru OA yang educated serta berwibawa ini dapat memimpin MOA kejalan kebenaran bagi menyelesaikan masalah yang sekian lama dihadapi. Semangat dan kewibawaan, serta jati diri yang begini patut ada dikalangan generasi baru OA supaya mereka dapat memimpin MOA kearah kemajuan. Pada saya siapa jua yang memimpin xkira bangsa dan ugama, asalkan ke jalan kebenaran (rules and regulations) juga tidak corupt maka dia adalah layak memimpin. Ditambah pula, orang yang seperti saudara mahir dalam ilmu duniawi dan akhirat.

Apapun ini hanya pandangan saya yang tiada agama, juga tiada pendidikan formal. Dalam kehidupan harian, saya hanya ada didikan keluarga juga saya belajar dari kesilapan serta pengalaman iaitu mengamalkan baik dan meninggalkan yang buruk (jahat) yang mungkin pada pandangan saudara, saya ni seorang yang jahil. Bukan saya xmahu berugama tetapi pada saya semua agama mengajar kebaikan, jadi kebaikanlah yang saya amalkan....

Sebenarnya, saya respect orang yang berani berkata benar walauapa pun bangsa dan agamanya, kerana kebenaran adalah tetap kebenaran contohnya seperti Tuan Guru Nik Aziz MB Kelantan dari percakapan hinggalah kehidupan hariannya adalah berlandaskan kebenaran. Mana ada menteri2 di Malaysia yang hidup sederhana seperti beliau, rasanya susah nak cari....

Terlalu banyak yg ingin saya perkatakan tetapi masa tidak mengizinkan....
adalah lebih baik kalau kita dapat bersua muka dan berbincang, serta memberi pendapat juga idea2 yang bernas, mungkin dapat kita capai satu keputusan khasnya demi MOA....saya rasa Bah Sian tentu tidak mahu ketinggalan dalam pertemuan ini kerana dia ni "orang lama" mesti banyak pengalaman....apakata saudara? Setuju?



posted by: bah sian (reply)
post date: 08.28.08 (4:31 am)

demi kebenaran dan si atas nama kebenaran dan diatas anugerah Tuhan Yang Esa kepala hotak saya masih boleh dipakai
saya sudi bila bila masa sahaja
seeing is believing
apa yang allah berikan kepada saya segala hikmat dan nikmat akan ku serahkan kepada mana-mkana bangsa yang bangsat heheeeeee...................
anugerah allah ini sementara saja, sampai waktu akan diambil balik
untuk segala fitrah dan fikrah akan ku curahkan berdasarkan amar makruf nahi mungkar
saya akan menyertai jika oa menjurus ke jalan yang benar tidak seperti sekarang
saya puji cara pendekatan rischaki berniat ikhlas untuk mengetahui ilmu duniawi dalam kontek oa
soal saya akan dijulang api negaraka tidak timbul kerana saya juga ada tuhan orang kafir
kehidupan saya tiada fardhu dan kekufuran saya hanya diukur oleh allah bukan oleh manusia yang tidak pernah menunaikan fardhu kifayahnya,wahabi bukan mursyid.
ooop...........2 henget sejam we, xmmpu nak berstreamix
hidup saya melarat cuma lebih baik sikit drp idola saya Mahat ma gandi, bukan MAHAT! kira saya kaya la sikit ada seluar dan baju tetapi kalau nak diduga silakan.....Insyasyaitannn! Kalau saya takut menokah ombak dan pantai..........takkan saya berumah di Pantai
Setakat oa anytime, bila lagi yok! Saya berjanji aatas nama MARGA saya akan menjulang obor kebenaran
masalah oa sebetulnya bukanlah rumit
yang merumitkan oleh oa sendiri
soal masyook sugara atau negaraka itu persoalan dgn Tuhan
Aayah saya telah meninggal duni 40 tahun dulu sampai sekarang belum pernah pun sekali menghantar poskad 'Wahai anakanda ku bah sian, ayah sekarang berada di sugara dengan bi dada dari dan bidajanda, amat gumbira kerana minyak naik harga, barang suma free, no need pinjam bank for housing loan,tiada riba dan raba' k lah lain kali lah. cuma jgn asyik terkeliru dengan tulisan saya.....ada makna weee......kihkih pucuk dicita ulam mendatang.



posted by: mok jah (reply)
post date: 08.29.08 (1:49 am)

dah lama saya tidak membuka atau membaca tulisan berhemah para blogger blog ini.sedih juga bila saya baca, maklum lah apa yang anda semua tulis sangat kena dengan batang hidung saya yang bodoh, dungu dan selalu tak sedar diri walaupun berbagai jenis orang termasuk orang-orang seperti anda semua yang selalu sedarkan. untuk makluman anda semua kepoh2 berita atau cerita OA di perak itu termasuk saya lah yang menerajuinya, kononnya untuk turut memperjuangkan nasib MOA.macam-macam lah pengorbanan yang saya cipta sendiri untuk tunjukan kecintaan saya pada MOA iaitu bangsa saya yang bodoh dan dungu. tapi pada hari ini saya sangat malu! kepada anda semua yang bagi saya adalah pejuang OA yang tulin. saya mohon maaf kepada anda semua kerana lambat tahu akan posisi dan perjuang hebat anda semua. alangkah baik jika saya tahu lebih awal kerana saya tidak perlu buang masa saya dari usia 18tahun dulu memikirkan perkara bodoh memperjuangkan nasib OA. apapun terimakasih kerana saudara bah sian dan bah liba datang ke majlis sambutan HOAS kat kampung kami hari tu. maaf la cuma majlis bodoh saja, faham-fahamlah kerana yang mengaturnya pun orang bodoh-bodoh yang hadir pun orang bodoh. itu sebabnya saya tak jemput sebab malu la nak jemput orang asing yang bijak dan banyak jasa macam anda semua.tapi syabas saya ucapkan kepada poasm kerana mereka sedar mereka bijak dan menolak jemputan kami untuk bersama masa majlis tersebut, kata poasm kami tidak ikut protokol, jadual huru hara, persediaan kelam kabut dan berbagai lagi. aduhai...saya benar2 minta maaf kepada poasm dan anda semua. selepas ini saya akan cuba pikirkan baik-baik samada nak teruskan apa yang saya sedang buat yang kononnya perjuangan atau diamkan diri dan tunggu saja anda semua melakukan perjuangan.saya minta maaf bagi pihak OA perak terutamanya yang berada dibawah jaringan kampong orang asli perak.




posted by: KEsian.. (reply)
post date: 08.29.08 (3:13 am)

bah sian ni mcm tin kosong la.. bunyi saja lebih tapi apa pun tarak... balik2 kisah bapak dia.. balik2 kisah tok nenek dia.. lepas tu takda komen lain selain memperlekeh usaha dan inisiatif orang lain.
kau harus ingat bah KEsian (as in pathetic), sebodoh-bodoh sesetengah pihak yang kau pandang rendah dan sumpah seranah dan maki hamun, hakikatnya, mereka berusaha untuk melakukan sesuatu utk bangsa sendiri,setakat yang termampu, bukan untuk menunjuk pandai atau bertanding siapa yang lebih hebat..
kau??????? apa sumbangan kau?? menggoncang tin kosong dan menyumpah seranah bangsa sendiri dalam blog ni ader lahh.. aku baca pun malu weee
Kalau kau bijak sangat, dan kalau benar perjuangan untuk masyarakat Orang Asli telah dimulakan oleh tok nenek kau, kenapa sampai sekarang ni masyarakat Orang Asli masih merempat.
Malah, faktanya, kau sendiri pun masih merempat kat kampung Orang Asli yang kau sering sumpah seranah, pandang rendah, maki hamun, yang tak sedar diri, dimain depan belakang, dimain tulang belakang, keparat berkarat, dan sebagainya yang kau carut marut.. sedar la diri tu sikit weee
fakta seterusnya, dalam pemerhatian aku, kau tu dari dulu sampai sekarang, ke hulu ke hilir seorang diri.. tak nampak plak berderet-deret orang asli jadi pengikut kau.
kalau kau bangga sangat dengan bangsa batak kau tu, guna la akal kau tu untuk tidak mencaci maki dan merendah-rendahkan bangsa orang asli. your comments are very annoying and insulting. bukan apa, esok2 bangsa batak yang kau banggga-bangga sangat tu bukan sahaja dichop bangsa cannibal ferox (makan daging manusia) malahan, bangsa terrorist yang terrorise blog ni untuk memaki hamun orang asli... selama ni kami berdiam dgn komen2 kau tapi ntah la.. makin lama makin menjadi plak komen-komen kau.. memandangkan komen-komen kau lebih kurang ajar daripada memberikan rangsangan, pedoman dan dorongan untuk orang asli, jadi tulisan aku ni lebih kurang ikut jejak langkah kau juga. kesian, oopsssss.. sekian, harap maklum.



posted by: rischaki (reply)
post date: 08.29.08 (2:35 pm)

selamat berkenalan kt penang, mok jah dan KEsian dan saya sangat gembira sekarang ni kerana dah ada kenalan baru..kalau nak tau saya ni sejak dari kecik dulu dah dicop sebagai kera sumbang jadinya saya tak ada ramai kawan..apatah lagi dengan yang sebangsa dengan saya walaupun suatu ketika dulu saya sering berada disekeliling mereka semasa berada di sekolah, di itm mahupun semasa bekerja di kl selama berbelas-belas tahun lamanya..

saya akan dahulukan dengan ucapan terima kasih saya kepada editor kerana wujudkan ruangan yang telah membuka mata kita untuk melihat, membuka minda kita untuk berfikir dan membuka hati kita untuk bertindak ni..

dan kepada semua yang telah menulis lebih awal dari saya..anda semua telah seikhlas hati mengeluarkan pendapat dan komen-komen samada yang bernas ataupun yang sedikit menyedihkan sehingga meninggalkan parut luka yang kekal dan jelas kelihatan di mata moa..

bagi diri saya sendiri..yang baru je perasan 'cop' yang ada pada dahi saya ni sebenarnya bukan tanda lahir atau 'birth mark' semulajadi moasal kerana ayah, mak, 5 kakak(yang no 5 dah meninggal), saya, 2 adik lelaki dan adik perempuan saya, masing-masing ada tanda ni..dan tidak ada sesiapa pun yang mempersoalkan kenapa ianya diwarisi..

mulanya, saya ingatkan ianya adalah identiti unik moa sebaliknya itulah 'dia' parut yang telah diciptakan oleh orang lain yang berada sangat dekat dengan lingkungan persekitaran kehidupan moa.

dek kerana mereka ini 'serba-serbi maju dari segi pemikiran dan berbudaya tinggi serta mewarisi pula agama dan kitab yang Suci' sebagai pedoman dan panduan hidup untuk terus menuju kejayaan dunia dan akhirat, maka mereka merasa lebih berhak menghukum, melabel atau memberinama kepada orang lain sesuka hati mereka..

namun saya sedar bukan semua dikalangan mereka bersikap begitu dan ada juga dikalangan moa sendiri yang telah tersasar ke arah itu mungkin secara tidak sengaja atau mungkin ada makna yang tersirat disebalik yang tersurat atas tindakan mereka sepertimana yang selalu diingat-ingatkan oleh yang 'sorang' ni supaya terus ia hidup segar-bugar dalam jati diri moa..entahlah saya pun dah tak tau nak nilai mana satu yang lebih hakiki lagi

tapi tak mengapa..biarlah, pedulikan dan teruskanlah usahakan apa yang telah kita selalu minta-minta selama ini..iaitu kemajuan NILAI hak hargadiri, jatidiri, maruah dan tanah tumpah darah kita.

ya, bercakap tentang kenal-mengenali ni..membuatkan saya terfikir sejenak dan cuba kembalikan roh saya ke suatu ketika dulu semasa moa mula-mula kenal dengan orang 'luar'..teringin nak tahu, apa lah agaknya perasaan nenek moyang kita terhadap mereka ya..mungkinkah kerana mereka terlalu takut atau berjaya membaca isihati dan kenal gerak geri niat sebenar mereka itu maka sanggup berpindah randah jauh ke dalam hutan mengasingkan diri selama beratus tahun lamanya?

atau baru mula kenal dan mengetahui perasaan malu dengan keadaan diri sendiri kerana berjumpa dengan orang luar yang lengkap berpakaian sedang mereka semua 'semi nude' dan hanya tahu cipta cawat untuk dipakai bagi memelihara kemaluan mereka yakni satu-satunya aurat yang mesti sentiasa terpelihara ketika itu?

'nabi adam dan hawa difitrahkan menjadi tidak tahu yang mereka berdua sepanjang masa bertelanjang bulat di syurga sehinggalah dihasut syaitan supaya memakan buah yang terkandung di dalamnya segala ilmu pengetahuan tentang rahsia isihati yang baik dan yang jahat..yang saling lengkap melengkapi..yang andainya di jamah maka mereka berdua akan memperoleh kuasa yang setanding kuasanya dengan Tuhan yang telah menciptakan mereka..

lalu mereka makan..setelah makan lalu mereka tertidur dan bila terjaga mereka berdua masing-masing menyembunyikan diri kerana rahsia itu sudah terbongkar maka mereka mula kenal perasaan malu dan tahu aurat atau kemaluan mereka terdedah lalu segera menutupnya dengan cawat dari 2 helai daun yang lebar..'

atau adakah mereka merasa amat terpegun melihat 'kemajuan' yang selama ini tidak pernah hadir atau wujud dalam benak pemikiran mereka sebelum ini maka mereka tertanya-tanya dalam hati mampukah mereka menjadi seperti itu?

dan pada saat itulah juga mereka dengan izin Tuhan yang Maha Adil mula kenal cita-cita dan harapan dan mula tertanya-tanya apakah yang mereka perlu buat untuk memperolehinya?

sesungguhnya mereka tidak mengetahui bahawa setiap pemberian yang dianugerahkan Tuhan kepada hamba-hambanya itu ada ada imbuhan yang perlu 'korbankan'..dan saya rasa rakan-rakan semua telahpun tahu apakah dia 'korban' yang dimaksudkan itu kan..yakni hargadiri, jatidiri dan maruah mereka

sebut pasal harga..biasanya ia akan dikaitkan dengan matawang..masa tu tak sorang pun nenek moyang kita kenal benda alah tu..sistem tukar barang mungkin mereka ada amalkan tetapi tak tau pulak yang barang tu boleh ditukarkan kepada duit untuk beli kain baju..

almaklumlah semua ZAT dan NILAI khasiat khazanah alam yang dah mereka kenali dalam hutan tu segalanya free..kata orang - sekarang ni dah tak macam dulu lagi..semuanya ada harga terutamanya harga diri,

itu yang mesti selalu dipelihara supaya tak jatuh dan bila dah jatuh kena usaha cari sampai jumpa dan jangan sampai ia hilang..yakni hilang NILAInya sesungguhnya nilai lebih penting dari harga malah telah difitrahi Tuhan bahawa kedua-duanya penting serta saling lengkap-melengkapi juga adanya..

saudara kt penang..saya pun macam awak juga..aura agama islam atau kristian tu menyelubungi diri saya tapi ia belum meresap masuk dalam hati saya sebagaimana udara..yang sekali dihirup terus meresap masuk dalam hati dan akal..pada saya udara itu ibarat Dia yakni Nyenang(Tuhan)..tidak kelihatan tetapi saya dapat merasakan kehadiranNya sepanjang masa

sebelum terlambat saya berharap agar hargadiri, jatidiri dan maruah terus terpelihara dan dapat diwarisi generasi baru moa sebelum ia hilang berdasarkan prinsip yang selalu saya tanya pada diri sendiri -

'now, what have i done for them'

semak semula, perbaiki dan selalu mengingatkan mereka yang kalau nak maju juga maka inilah 'halangan-halangan' yang mereka akan tempuhi terlebih dahulu -

sebelum..

'o,o! what have i done for them?!- Nothing! in a sorry, regretful tone! kalau tidak dimulakan sekarang maka bila lagi..

kalau saya ditakdirkan Tuhan hidup selama 60 tahun lagi maka selama 60 tahun itulah hidup saya jadi lebih tenang dan aman kerana berjaya mencapai nilai hidup yang lebih bermakna

begitu juga sebaliknya, sudah 60 tahun kita masih lagi tercari-cari hala tuju, masih lagi maki hamun sesama sendiri masih lagi nak berdebat macam sekarang..maka jadilah kita bangsa yang rugi-serugi-ruginya..what have i done? tanya lah diri anda sendiri

apa yang saya nak buat sekarang ialah print all the 'article' written here in this precious blog and pass them all to those who are not aware of its existence yet - and say -

please read it all and be aware of all the good deeds that these people including myself try to achieve and inherit..if you are among one of us..then wait no more, you are eligible to have your say!

masa untuk berjumpa? all i can say right now is.. belum sampai masanya untuk itu..maksud saya begini..apa yang kita semua rancang nak lakukan secara tersurat atau tersirat macam saudara bah sian selalu kata tu.. maktubkan dalam blog ni satu persatu..supaya kita sama dapat lihat bersama-sama dan nilai kaedah yang terbiak dan laksanakanya secara bersepakat..ini sangat penting..apa dia? bersepakat

mana yang tak jelas, kita jelaskan dulu, idea-idea yang dah nampak, lihat dengan teliti lagi, kaji lagi kemudiannya kembangkan dan mesti kena fikir macamana nak laksanakannya..

apa yang saya nak buat saya dah bagitau tadi..edarkan berita gembira berkenaan cita-cita murni ini pada yang belum tahu..agar mereka turut serta..sebarisan..semuanya di barisan hadapan..tiada seorang pun tertinggal di belakang..

sekarang ni semuanya sedang follow dari belakang dan belum ada yang berada di hadapan termasuklah diri saya sendiri..sedang mengadap skrin komputer di rumah atau di mana-mana jua anda berada..keadaan kita belum bersedia..namun begitu i will happen and only time will tell..have some faith..it will

saya teruja nak sampaikan bicara dari hati kita ke hati mereka..tak payah berkumpul dan pakai pembesar suara kerana menganggap itulah cara terbaik untuk tarik perhatian sasaran kita..suara kita belum cukup lantang untuk didengari oleh mereka..biar angin atau udara yang sampaikan hasrat murni ini kita kepada mereka lalu meresap masuk ke dalam hati mereka dan seterusnya memasang telinga mereka untuk mendengar dengan lebih jelas

ikutlah nasihat KEsian..jangan ikut jejak tin kosong, bunyinya yang bingit tu menyakitkan hati semua orang yang mendengarnya saja dan tak perlulah kita berdebat..just keep it silent dan jadi macam ubi kayu yang kita makan, penuh berisi dan mengandungi zat dan khasiat serta mengenyangkan..dan apa amalan yang pokoknya selalu buat..duduk diam-diam saja..kan!

saudara bah sian suka tulis ayat-ayat yang tersurat dan tersirat untuk kita semua pilih satu diantara 2 perkara iaitu samada to love it or hate it..2 perkara ni hidup dan ada dalam hati saya..saya akan selalu pupuk love untuk cuba kawal hate..always!

walaupun saya tak ramai kawan..tapi semua yang ada pernah berkata cara pemikiran saya ni pelik..dan labelkan saya ni suka berangan-angan tinggi macam mat jenin..always and forever and ever day dreaming..it's ok..i'll treasure it all..

dan mana saya dapat ilham..saya tanya dari mat jenin yang ada dalam diri saya..orang lain mungkin akan menghindari dia..dan berkata - tengoklah dia tu..asyik berangan je..kerja mudahpun ambik masa lama nak siap! sorang pun tak tanya..apa yang engkau angan-angankan tu mat jenin?

maka telah tergerak hati saya nak bertanya dia soalan yang sama..apa saja ILMU yang saya hajati dan ingin pelajari dari yang Maha Esa..maka all i have to do is dreeeeeam..dream..dream..dream maka saya memperolehiNya dan menyampaikanNya itu kepada sesiapa saja yang ikhlas bertanya kepada saya..hahaha! cerita ini hanya rekaan semata-mata

agaknya saya mewarisinya dari keluarga sebelah mak saya kot..masa saya kecik-kecik dulu pakcik saya selalu suka bercerita..dia kerja di radio 7..dan selalu tulis skrip drama untuk hiburan orang-orang kat kampung..nama dia Itam Habri bin Ngah Buyong..dia adik mak saya..dah lama tak jumpa dia..saya pernah terkurang ajar dengan dia dulu dan masih belum ada peluang untuk minta maaf dengan dia lagi..

bila dah sampai masanya nanti kita jumpa ok..take care!





posted by: Kt Penang (reply)
post date: 08.29.08 (7:40 pm)

Trima kasih saudara Mok Jah, KEsian dan Rischaki kerana masih sudi menulis diblog ini...saya mengikuti blog ini sejak Ogos 2007 lagi dan macam2 tulisan dan pandangan/komen yang dah saya baca. Seperti saudara Rischaki katakan, saya juga sendirian dan tak punya ramai kawan di pulau ini tetapi dengan adanya kemudahan internet maka dapatlah saya mengikuti perkembangan semasa moa di Msia.

Kepada saudara Mok Jah, saya berharap anda tidak terlalu emosional...bukan saya nak tunjuk pandai di sini tetapi sekadar nasihat ikhlas dari saya sebagai seorang kawan yang xberpelajaran. Saya faham perasaan anda terguris tetapi anda harus tabah dan jangan mudah berputus asa. Pada saya, anda telah pun berusaha begitu gigih dan bukan senang nak menganjurkan sesuatu program, saya sendiri pun belum tentu dapat melaksanakannya, jadi jangan pedulikan apakata orang. Disamping itu juga, cuba anda kaji semula dimana salah dan silapnya, supaya tidak berulang kesilapan yang sama, ertinya belajar dari kesilapan. Bagi saya pula, pada hari tersebut ada hal penting, jadi saya dapat hadir walaupun pada mulanya saya merancang untuk hadir bersama.
Kepada saudara KEsian juga saya berharap jangan ikutkan perasaan marah anda, stay cool..... kerana kalau kita marah kita pun sama macam dia (Bah Sian) juga, maki sana maki sini, tiada kesudahannya, "pot calling the kettle black" iaitu 2x5....Kita sume dah tahu akan keangkuhannya dari tulisan2nya yang lepas dan saya tidak pasti apakah motive beliau tetapi kadang2 membuat saya berfikir apakah makna yang tersirat dan tersurat bak kata beliau. Saya juga tidak pasti apakah Bah Sian dan Arsian Napitoepoeloe itu orang yang sama atau berlainan. Dari pemerhatian saya, dia ni memang tahu mengenai sejarah silam moa keranabeberapa fakta adalah bertepatan dengan research saya. Tetapi kalau nama" Napitoepoeloe" itu memang pernah saya baca didalam buku yang bertajuk "Planted Seed" tulisan Prof Paul Maine dari University of Oregon, USA. Buku ini mengisahkan 3 orang guru berketurunan batak karo dari Sumatra, Indonesia membuka sekolah yang pertama di perkampungan oa di sekitar Jalan Pahang, Tapah Perak sewaktu zaman darurat dimana mereka ini menghadapi berbagai cabaran dari ancaman komunis hinggalah ada yang dibunuh.
Walauapa pun, kita xperlu cepat melatah, biarlah Bah Sian dengan cara penulisannya sendiri, kita harus berani dikritik juga cuba analyze dan kaji setiap makna sebalik perkataannya.... adakah bertepatan dengan apa yang diperkatakan....kalau betul, perbaiki diri kita, bukan saya menyokong perbuatan dia ni tetapi sekadar pandangan saya. Tetapi kalau ada yang tidak berpuashati, adalah lebih baik bersemuka saja, olih kerana dia ni bijakpandai maka kita bawa kesemua permasalahan yang ada minta dia selesaikan...apamacam? Kita tunggu dan lihat bolih tak dia ni selesaikan gejala sosial dikalangan belia oa, isu tanah, isu anak2 kita dipendalaman yang keciciran juga masalah2 di kampung kita. Dengan cara itu nanti kita akan tahu setakat mana kemampuan dia yang bercakap "gah" seperti perumpamaan yang selalu dia kata "kalau kail panjang sejengkal, jangan lautan hendak diduga". Saya bukan lah hendak menghakimi mana2 pihak, cuma saya cuba mencari jalan penyelesaian kerana tiada gunanya pertikaian berterusan tetapi tiada hasilnya..

Saudara Rischaki, pada saya tidak salah untuk bermimpi kerana mimpi itu kadang2 menjadi nyata bak orang "think big". Dari mimpilah kita berusaha menjadikannya kenyataan kerana saya tahu anda punya cita2 tinggi....seperti mana juga saya bermimpi oa akan berjaya.
Sewaktu saya berada di Amerika, saya tidak pernah lupa mengenai moa olih itu saya mencari Indian tribal Government seperti Agua Caliente Band of Cahuilla Indians, Palm Springs, California dan Morongo Band of Mission Indians, Cabazon, Coachella Valley serta belajar serba sedikit daripada mereka bagaimana mereka boljh berjaya seperti hari ini.
Sekiranya anda masih belum mendapat maklumat mengenai kelayakan seorang senator disini saya attach untuk pengetahuan saudara. Individu yang dilantik mesti berjaya mencapai kepujian dalam kerjaya, perniagaan, industri, pertanian, aktiviti kebudayaan atau khidmat sosial atau wakil dalam kaum-kaum minoriti atau berkebolehan dalam mewakili kepentingan pribumi (Orang Asli)". [1]
Untuk kelayakan, calon mestilah seorang warganegara Malaysia yang tinggal di Persekutuan, mesti tidak muflis menurut perintah kepada sebarang negeri luar, mesti tidak menerima hukuman penjara selama setahun atau lebih, dan mesti tidak disaman RM2,000 atau lebih. Pemegang dari posisi pembuat-faedah masa penuh dalam khidmat awam juga tidak layak. Terdapat tiada keperluan untuk tergolong kepada parti politik.
k lah sya harap saudara berjaya dalam mencapai cita2 dan juga nasib oa akan dibela olih generasi muda seperti saudara. Salah dan silap saya harap dimaafkan juga andai terkasar bahasa, saya juga masih belajar dari kesilapan
Harapan saya, agar anda semua united demi moa
masa tidak mengizinkan, nak gi outstation, akan balik dalam masa 3hari lagi..



posted by: (reply)
post date: 08.29.08 (9:40 pm)

saudara riscaki & OA2 Perak...
aku tengah cari keturunan sipuntum tu datang dr kg mana ye.. setahu aku sipuntum tu orang pnderhaka pada kaum OA perak..
Tahu tk.. jww.birch telah menulis surat kepada kolonial secretory british di singapura supaya undang2 OA menjadi hamba (perang sangkil) dihapuskan sekitar tahun 1875-1880an.Selangor telah mula menghapuskan hamba OA diikuti oleh negeri lain bukan secara rasmi....
jww.birch telah dibunuh oleh OA itu sendiri semata2 untuk menyelamatkan OA....dr diperhambakan apalah OA ni...samalah OA sekarang uncle Arsian mati2 nk selamatkan kau orang dr diperhambaan kau orang kalau blh nk bunuh beliau..
samalah nasib macam Tuan Noon nk tolong OA tubuh hospital gombak tolong OA kadar kematian lebih tinggi dr kadar kematian..Oa tau apa masa tu..

kalau tk percaya saya ada artikal Jww.birch tentang sejarah OA perak..
tolong bg e-mail address la aku blh send.

Bye...jumpa lg
hiduuuup....UNCLE Arsian (biar beras tk de janji barang keras )




posted by: mok jah (reply)
post date: 08.30.08 (6:28 am)

adui!!...saya tak berani nak masuk campur. bukan takut tapi saya rasa tak layak dan tak ada kemampuan seperti anda semua. semakin saya baca tulisan dan penulisan anda semua semakin saya rasa tak berkeupayaan. entah lah mungkin saya emosi tapi yang pasti saya rasa saya jujur, saya memang tidak bijak dan tidak layak bukan saja untuk kata nak berjuang untuk MOA tetapi nak debat dalam blog ini pun saya tak pandai seperti anda semua la...
apa pun saya solute la kat anda semua kerana bijak-bijak belaka dan sangat berani.
saya harap MOA akan dapat anda semua selamatkan dengan berdebat dalam blog ini.. saya undur diri sajalah dari blog ini. maaf jika bahasa saya kasar dan singgung perasaan anda semua. untuk semua good luck.



posted by: rischaki (reply)
post date: 08.31.08 (3:04 am)

Reply to: pencari sipuntum

saya pun sangka sipuntum tu oa..tapi kt penang yang berdasarkan novel perang sangkil dan kata-kata bah sian menyokong fakta bahawa sidia bukan oa..sebut pasal guru berketurunan batak mengajar di sekitar jalan pahang tapah itu..membuatkan saya terjumpa dengan bolg bumi bebas yang mana penulisnya berketurunan batak atau juga dikenali sebagai foreign malay atau melayu dagang dan kalau mengikut penenmpatan asal mereka di sumatera..mereka memanggil diri mereka Mandailing..

kalau saudara semua layari blog ni dan baca articles dan sinopsis buku-buku yang ditulis penulis berketurunan Mandailing di blog bumibebas june 2007..sangat menarik dan akan memperkayakan minda dan fakta berkenaan siapa sebenarnya sipuntum..






posted by: rischaki (reply)
post date: 08.31.08 (3:19 am)

baca article yang bertajuk The Mandailings in Kinta..tarikh-tarikh yang disebut dalam article in sangat bertepatan dengan masa berlakunya peristiwa pasir salak which is 1861-1875..selamat membaca! take care



posted by: bah sian (reply)
post date: 09.01.08 (9:15 am)

Saya dan ramai lagi sependapat dengan rotanmanau bahawa peruntukan wang untuk oa serta kakitangan oa dlm jheoa telah punah sama sekali di rampas oleh melayu.
Tetapi saya tidak bersependapat dengan semua oa apabila saya kaji dan dapati tidak ada seorangpun oa yang ada menyimpan pil antidote. Di sini lemah sangat dayafikir oa wlpn sudah bergelar TERPELAJAR. Sehingga surat ini saya tulis saya belum pernah terjumpa oa memiliki otak yang pintar. Rata rata tidak memberi kaedah penyelesaian. Saya ingin senaraikan kejahilan oa

i.menyalahkan Perlembagaan Persekutuan
ii.menyalahkan Akta 134
iii.menyalahkan JHEOA
iv.menyalahkan Thaik Kusam – mereka ini sedang nazak meracau-racau di atas katil wad Hospital Sakit Jiwa. Jangan-jangan duit pertubuhan dah habis kot. Takper asal jgn lak pujuk Oa Kg. Sg. Miak Bentong Pahang bersetuju membenarkan projek membalak diteruskan sedangkan mereka bantah pada peringkat awal- lawak la OA ni
v.menyalahkan mahasiswa
vi.menyalahkan Kelab Mahasiswa OA dan
vii.tidak pernah saya terbaca ada yang menerima kesalahan OA sendiri


Oleh hal yang demikian saya turun mengambil watak vii dalam polimik ini biarpun semua orang akan memarahi saya. Kira-kira macam Mahmud Jun atau Salleh Kamil la sebab dalam satu-satu organisasi social mesti ada PEMBANGKANG kecuali kepemimpinan OA, semua nak puji jer. Sebab itu otak pemimpin-pemimpin oa cepat merajuk persis budak 5 tahun nak pergi TADIKA, macam Penghulu Bah Sarop Kg Ulu Geruntum Gopeng Perak. Ooooop, cop! Tak mau cite lagi, tunggu ada respon baru aku bedal lagi, itu pun kalau ada yang sudi la. Silakan…..

Berbalik perkara di atas, pada saya bahan i, ii, iii, iv, v dan vi bukan Penyebab Utama. Yang menjadi Penyumbang Utama kepada oa adalah kumpulan SENDIRI.. oa cuba persalahkan Perlembagaan Persekutuan dan Akta 134.
Sebab itu Ahli Kelab Mahasiswa OA tidak mahu campur dgn Pemimpin OA. Mana mungkin Kelab Mahasiswa nak join Pemimpin OA yang dah sasau di Perak umpamanya. Tetapi mereka tidak mahu memberi jawapan takut Pemimpin Oa Sasau tersinggung pulak maka beruntung ada Bah Sian, kihkihkih….dapat kita lihat Check n Balance. Bah Sian tidak mahu lihat pemimpin macam ini didodoi dan dimanja jika mereka mebawa oa ke jalan yang salah.
Nak lawan Melayu konon, sama sendiri pun TAKUT.
Bila saya dikutuk balik dengan hanya pandai bercakap dan menghina, mengutuk tetapi tidak buat apa-apa memang betul. Tetapi macam mana anda oa tahu yang saya tidak punya apa-apa sedangkan kita belum BERDEBAT lagi. Saya tidak mahu tulis di sini apa dan bagaimana Pil Cap Orang Bodoh ini berfungsi. Itulah sebabnya saya panggil berdebat dengan semua Pemimpin OA konon, supaya saya dapat serahkan Methodology untuk BERKUASA balik dlm JHEOA. Perlibahasa Omputih, ‘ If u give me a fish I may eat for a day but u give me HOW to fish, I’ll eat for a lifetime. Nescaya anda OA akan dapat balik JHEOA dan memperolehi peruntukan kewangan serta bukan sahaja kakitangan tetapi juga Ketua Pengarah sekali. Anda dengar macam MUSTAHIL kan? Kena-kena Bah Sian yang cakap, mana boleh pecaya kerja pun bergantung hidup pada timbunan sampah. Macam juga idea Sdra Anwar Ibrahim hendak turunkan harga minyak, semua barua-barua Umno Barisan kata mustahil dan lawak tetapi apabila berdebat baru kita tahu bahawa Barisan Umno rupanya yang LAWAK. Tapi saya bukan PELAWAK atau DJ (Degil dan Jahil) tau. Namun belum cuba belum tahu otak tong sampah mungkin macam otak Awang Jambul Penyelamat Singapura di langgar todak. Saya YAKIN n PERCAYA jika anda Oa minum Pil Cap Orang Bodoh preskripsi Bah Sian ini, dalam masa TIGA tahun lagi iaitu tahun 2011 kita akan nampak perubahan dalam dasar JHEOA, Wang Peruntukan Untuk Projek Pembangunan dan Kakitangan akan kembali pulih macam zaman Tuan Dr. Bolton – Omputih ni Allah yang hantar untuk orang kome we….Jika saya boleh buat ini menjadi reality, saya juga mungkin Tuhantu yang hantar, insyasyaitan. Oa harus ingat momokan (bukan semua) bahawa saya bergantung hidup pada timbunan sampah amat menjijikan adalah benar tetapi saya telah berjaya dalam kelompok kecil membentuk Masyarakat Sampah namun Bah Sian bukan SAMPAH MASYARAKAT !!!!!
Saya ajak BERDEBAT dengan anda oaoa bukan nak menjahanamkan oa. Kalau saya ada niat sebegitu maka lebih baik saya puji setiap kejahilan Pemimpin oa semua. Semua pemimpin di dunia boleh berdepan dan berdebat, sebab mereka ingin membawa wadah perjuangan untuk orang ramai- semestinya berani. Cara dan stail saya menulis memang sakit dan panas semata-mata untuk mencari pemimpin oa yang berwibawa. Saya menjemput oa berdebat dengan saya juga untuk melalui proses temuduga sebagai pemimpin oa yang kental dan benar. Sebab selama ini saya perhatikan tidak ada yang benar-benar berkualiti sebagai pemimpin.
Kenapa kolot sangat anda berfikir tentang debat ini? Apakah debat itu seperti memujuk orang asli masuk melayu? Atau minum arak? Hisap dadah? Beli nombor ekor? Berjoget sampai pagi? Duduk atas tanah haram? Penceroboh tanah jabatan Hutan? Merempat di celah-celah tanah redang? Semua ini adalah rekabentuk wacana dan wahana orang asli terhadap bangsanya sendiri bukan saya. Kenapa fikiran Kesian jumud untuk membaca keikhlasan dicelah-celah tulisan saya. Apakah saya bodoh sehingga tidak mampu untuk menulis menggunakan bahasa indah, prosa cinta, sajak mendayu, pantun kasih dan liirik berpuitis. Saya bukan tin kosong macam sangkaan Kesian- anda memang kufurr dalam menilai tulisan saya.
Berdebat adalah mencari kebenaran bukan Perang. Saya terpanggil untuk menyelamatkan orang asli yang selalu menuduh kerajaan zalim, kerajaan jahat dan kerajaan tidak adil dan jheoa menindas serta dirampas oleh orang melayu. Sedarkah anda oaoa semua bahawsanya anda telah silap. Kerajaan yang terbaik diMalaysia dan didunia terhadap oa adalah Kerajaan Malaysia ini. Sekarang baru saya nak jelaskan sedikit demi sedikit apa yang tersirat dalam tulisan saya. Saya dapati semua orang asli telah berjaya menghasut bangsa oa sendiri untuk membenci Kerajaan. Macam maner jika anda dicabar oleh orang melayu berdebat untuk membuktikan bahawa Kerajaan itu zalim. Saya gerenti Kesian tersungkur ataupun takut seperti takut dengan bah sian. Tetapi jika saya dipanggil oleh orang melayu, pucuk dicita ulam mendatang. Secara senyap sudah ada beberapa orang Melayu yang tersungkur di tangan saya. Tak percaya tanya YB Air Kuning Kampar Perak Azman Mahalan. Saya bukan tin kosong tetapi ubi berisi. Saya tidak menjelma depan anda kecuali bila mengizinkan. Yang menjadi tin kosong adala pemimpin orang Asli Negeri Perak dan Kesian. Jom berdepan jika rasa sudah hebat sangat dan ko tau tin kosong adalah anda sendiri. Kalau ko takut bagitau sini saya akan offer oa lain. Saya tahu tidak lama lagi ada seorang oa yang berani nak menentang saya. Syabas, anda bakal menjadi pemimpin oa tulin. Saya amat gembira menanti saat itu.k jumpa lagi



posted by: bah sian (reply)
post date: 09.01.08 (9:39 am)

...pada saya amat mudah. kalau saya tewas, saya join anda tetapi kalau anda tewas bagaimana. Kalau saya tewas saya akan masuk Orang Asli. Kesian jangan ukur tin kosong melalui luaran seperti seluar saya yang koyak rabat, berjalan sorang, naik turun bas, tumpang basikal orang, tidur bawah jambatan dan papa kedana. Ini semua memang benar tetapi pengertian tin kosong tidak tepat. Yang tepat gelaran tin kosong ialah kepada pemimpin orang asli di negeri Perak yang ramai pengikutnya. Dia bawa pengikutnya masuk gaung itu tin aper pulak. Cuba Kesian jawab bahawa liputan siaran Asyik fm lebih jelas didengar di pesisiran pantai Sumatera tetapi tidak di semenanjung malaysia. Jawab Kesian kalau ko tin berisi. Sekarang jheoa 'dirampas' kenapa? macamana nak selesaikan supaya balik ke tangan oa? jawabbbbbbbbbb. boleh? kalau ko tanya saya, boleh......kalau ko kata tsak boleh ini bermakna otak ko lebih kosong drp tin kosong. berani dalam blog tapi kecut perut untuk bertanggongjawab. saya tetap bertanggongjawab kpd semua tulisan saya. Kesian, cuba bagi tau saya kenapa oa cakap kerajaan ni menindas oa?
kalau ko takut juga nak berdepan dengan saya, nah ini nombor telefon saya: 0163081805 set masa untuk ko tahu langit tinggi rendah
demi untuk mempertahankan maruah bangsa oa ko mesti bertanggongjawab
ini bukan zaman perang sangkil PAHAM?



posted by: atz (reply)
post date: 09.03.08 (10:26 am)

Hi rischaki

sapa yang tanya ko punya biodata. berjela ko crita. ko ni jiwang ke?



posted by: atz (reply)
post date: 09.03.08 (11:09 am)

apa mau gaduh2. minta tanah di perak. kjaan baru ambil peluang.



posted by: atz (reply)
post date: 09.03.08 (11:09 am)

apa mau gaduh2. minta tanah di perak. kjaan baru ambil peluang.



posted by: bah gantex (reply)
post date: 09.05.08 (11:03 pm)

Hello,
Saya telah baca artikel pembunuhan jww birch di pasir salak oleh si puntum di national s'pore library yg mengatakan ada hubung kait dangan pertolongan OA memandangkan ada dikalangan OA pada masa itu yg menjadi suruhan raja Perak dan ada pegawai istana spt panglima bukit gantang yg berbagsa OA pd masa itu. Sebab istana Perak adalah darah keturunan AO white semang.Hanya selepas british dtng
pengaruh OA telah hilang. Melalui cerita lisan aO juga mengatakan melayu asli perak adalah serumpun dengan OA asal terpisah oleh Islam. Keliru sikit sipa sipuntum sebenarnya.

aku pencinta sejarah OA. bye...



posted by: ape-ape jer... (reply)
post date: 09.08.08 (8:34 pm)

perang yop perang...
berdebat sakan nmpak...hehehee
orang ni..pertahan...orang perlekehkan...
bagus2...ader kemajuan....
bleh jadi wakil OA...
tp yg sy heran smpai xmngaku orang asli pun aderr...
dasyat....
sendiri mau ingat la...



posted by: Kt Penang (reply)
post date: 09.09.08 (1:09 am)

Reply to: ape-ape jer

Tak la sampai nak berperang....bloggers kat sini cume nak nak menyuarakan pendapat jer.....xde ape yg nak diherankan.... ni lumrahnya hidup....saya nak tanya pendapat saudara, kalau bapak Melayu/Cina/India/Inggeris, mak oa tetapi tidak menggunakan bahasa oa atau dilahirkan dan menetap di bandar, apa keturunan anak? Kalau yang di lahirkan di luar negara, lagi parah, taraf kerakyatan Malaysia pun xdapat o....Saya sendiri bolih dapat US citizenship anytime, sekarang pun US visa saya 10 tahun, tapi kenapa saya xsaya mau, sebab kerajaan Malaysia hanya membenarkan 1 citizenship jer...k



posted by: aper-aper ajer (reply)
post date: 09.09.08 (2:16 am)


yer saudara/saudari Kt penang,

sy seorng yg tidak cerdik dlm perkara ini...
boleh sy bertanya,kenapa saudara/saudari Kt penang tidak turun padang,dan memimpin..moa???...





posted by: rischaki (reply)
post date: 09.10.08 (12:38 pm)

Reply to: atz

saudara atz,

saya ni jiwang ke? mungkin ye dan mungkin juga tidak.. keperibadian samada seseorang itu jujur, baik hati, pemurah atau sebagainya tu biasanya akan dinilai oleh orang lain maka terpulanglah kepada individu tersebut untuk menilainya..

saya menyertai blog ni kerana:-

1. hendak bersesama menjadi salah seorang dari kelompok generasi baru yang prihatin dengan perkembangan semasa dan terkini moa..hanya melalui blog ni saja saya dapat menjiwai kemelut yang terbuku dalam hati semua yang bersuara dalam ruangan ini..supaya ianya sampai ke kedengaran pihak yang berwajib semoga segala matlamat suarahati moa ini akan mendapat perhatian mereka dan mudah-mudahan akan lahir pelbagai dayausaha yang jitu ke arah menjadikan matlamat itu satu kenyataan

2. saya ingin menambah lebih ramai kenalan, pengalaman dan pengetahuan dengan yang sebangsa saya iaitu semai dan yang lain-lain tidak kiralah samada dia temiar, jahut, temuan, kadazan dan kesemua 80 ethno-linguistic groups yang lain..

maka dengan itu, saya gemar nak beritahu serba sedikit tentang latarbelakang saya..kerana bilamana tiba peluang untuk saya dan anda semua turut serta dengan perbincangan ke arah perancangan memajukan moa melalui bengkel dan seminar akan datang..sesi suai kenal tu dah boleh skip sebab masing-masing dah tahu serba sedikit tentang kecenderungan dan kemahiran individu-individu yang turut serta dalam segala usaha ini..

bagi saya ini perlu kerana ia akan memudahkan perlaksanaan penyaluran guna tenaga mengikut latarbelakang dan mengenalpasti jumlah berapa banyak sumber pengetahuan, pengalaman dan kemahiran modal insan yang moa ada pada masa sekarang..

saya bukan seorang pemimpin atau pelaksana sesuatu usaha yang besar cuma saya berharap melalui suara isihati dalam blog ini akan lahir seorang pemimpin moa yang berkaliber - tanpa mengambilkira apa bangsanya samada dari kelompok yang terdiri dari lebih 80 ethno-linguistic groups tadi atau bangsa orang putih, melayu, cina, india dan yang lain-lain..

saya melihat senario sekarang lebih banyak mempertikaikan secara negatif tentang usaha pemimpin-pemimpin moa yang sedia ada sedangkan mereka melakukan segala usaha ini sebahagiannya adalah secara sukarela..(atau mungkin juga ada yang melakukannya kerana ada kepentingan tertentu)

kalau mereka ini tidak dapat melaksanakannya dengan baik maka apa yang perlu kita semua buat disebalik secara terus-terusan mengkritik dan menonjolkan kelemahan yang ada?

persoalannya siapa yang bertanggungjawab memperbaiki situasi ini kalau bukan kita semua iaitu setiap seorang dikalangan kita semua yang membaca dan menyuarakan pendapat dan pandangan dalam ruangan ini..

janganlah bersikap prejudis terhadap pandangan orang lain dan terus membuat kesimpulan melulu dengan mengatakan:-

"kalau saudara atau saudari sangat cerdik dan bijaksana..kenapa tidak turun padang dan jadi pemimpin kepada moa"

pada saya, yang lebih penting ialah kita sama-sama mencari, mengenalpasti dan 'membuat pilihan' siapa yang lebih layak dilantik sebagai pemimpin berdasarkan kemahiran, pengetahuan dan pengalaman yang dimiliki oleh individu tersebut..

yang nyata usaha ke arah ini belum ada dan kita semua masih belum tahu atau belum mahu menggunakan 'hak' untuk mencari, mengenalpasti dan memilih bakal pemimpin yang kita semua mahu..kerana saya perhatikan bahawa kita semua termasuk diri saya sendiri mengakui bahawa masing-masing tidak ada keupayaan menjadi seorang pemimpin yang berkaliber maka saya ingin bertanya kepada anda semua bagaimana perkara 'hak' mencari. mengenalpasti dan memilih pemimpin moa yang berkaliber ini boleh kita capai dan laksanakan..

alamak..ribut hujan lebat la kat sini..takut rosak pulak komputer ni nanti, lain kali saya sambung ok..take care!




posted by: arsian napitoepoeloe (reply)
post date: 09.11.08 (1:05 am)

uju khas kepada KEsian
Sekian lama saya tidak mahu serta malas menulis dan saya hanya memerhati sahaja sentimen penulis-penulis Orang Asli dalam blog ini. Namun begitu saya rasa terpanggil sedikit untuk menulis terhadap tulisan KEsian berkenaan Orang Batak makan daging orang.
Sebagai Orang Batak saya terima hakikat yang anda dedahkan melalui tulisan anda, cuma kemungkinan anda tidak menjelajah istilah sebenar ataupun kemungkinan anda jahil terhadap isu Pemaging. Saya tiada kaitan langsung dengan apa perkara pun yang tertulis dlm blog ini. Saya menulis tatkala nama dan gambar saya bersama Sdra Anwar Ibrahim muncul dlm blog ini, mentelaah lagi saya ditanya oleh Tuan Blog ini. Maka saya menulis sedikit sahaja. Meskipun begitu, ada juga nama saya semacam diheret bersama Bah Sian namun saya tidak berani menjelaskan kerana Orang Asli adalah satu bangsa yang amat saya GERUNI dan TAKUTI. Semasa saya menulis ini pun rasa TAKUT kepada OA mencengkam di hati. Jika dilihat secara mendalam, orang bernama Sian ada 6 ORANG di Perak. Namun Bah Sian penulis dalam blog ini adalah yang paling ideal untuk OA – membakar diri untuk OA sendiri demi memantap pendirian serta derap dan langkah. Bah Sian sanggup dibenci, dicerca, dimaki, dihina dan akhirnya kehilangan nyawanya demi untuk membangkitkan semangat Kebangsaan OA, dia sanggup mengambil risiko tinggi terhadap watak antagonis disebabkan tiada penulis OA yang berani berbuat begitu setakat ini, biarpun Sdr. KEsian sendiri. Bukan mudah untuk memperolehi penulis kritis dan kreatif dalam kelompok OA. Semua pemimpin OA mengidamkan perjuangan mereka persis menganjurkan Pesta Seni Konsert Rock – penuh dgn glamour, tepukan gemuruh serta sanjungan tinggi melangit. Mungkin di sinilah Bah Sian ingin memperbetulkan bahawa Pemimpin OA adalah Pemimpin POLITIK bukan Pesta Karnival Rock Kapak yang mengharapkan tepukan gemuruh. Dan ternyata kepemimpinan Orang Asli di saentero Malaysia telah SALAH dan SILAP.
Untuk pengetahuan KEsian, Batak ada Orang Batak Karo, Batak Toba, Batak Malungun, anda tidak menyebut Orang Batak mana yang makan daging orang. Seperti juga PEMBUNUH Anthropologis Tuan Noone (Pat atau Dick saya lupa) di Perak oleh Orang Asli. Orang Asli mana? Pembunuhan Guru Kariman Sinurat di Batu 8, Jln Pahang Tapah termasuk isteri dan anak, Guru Sianturi – Orang Asli juga pembunuh KEJAM walaupun tertulis dalam buku The Non-Violent Semai adalah baik, pembunuhan Bah Sudin Daun di Klang Gate termasuk pembunuh isteri Yok Songoh di Janda Baik serta anak gadisnya cedera di lengan (mengikut akhbar Sin Min, Yok Songoh Orang Asli pertama di Malaysia pada tahun 80an telah memakan daging isterinya. Jadi bangsa Orang Asli juga adalah PEMAKAN DAGING MANUSIA- cannibal jugak kan?. Cuma Orang Asli apa, Semai? Justeru begitu juga Orang Batak, Batak apa? Jadi Ahmad Tamimi Seregar, Rafidah Aziz, Allahyarham Tun Adam Malik dari Chemor Perak menjadi Menlu di Indonesia, peguam yang amat tersohor di Nusantara Nasution, dalam Parti Pakatan Rakyat Saifuddin Nasution, bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Hanif Omar, Diana Nasution, Eddy Silitonga, A.R Badul, A. R Tompel, Sitanggang (pendurhaka), Puntum (pembunuh Birch) dan ramai lagi jika nak disenaraikan. Apakah semua orang-orang ini MEMAKAN daging orang? Tolong Sdra KEsian beri sedikit penjelasan tanpa dipengaruhi Emosi bermotifkan PENGHINAAN berkenaan perkara ini sebab orang Batak juga punya EMOSI. Tanpa emosi takkan Orang Batak boleh menawan balik kapalterbang Garuda yang dirampas oleh pengganas di Lapangan Terbang Bangkok Thailand dan masih bergiat dalam Industri Perlanunan di Selat Melaka sampai sekarang (saya tahu kerana saya sudah memasuki Negara Indonesia secara haram melalui tongkang dari Pelabuhan Kelang ke Tanjung Balai – bukan orang Indon sahaja boleh buat tetapi saya dah ke hulu hilir mencari pengalaman. Apa lagi Bah Sian saya kira beliau telah banyak kali menguji kendiri masuk secara haram negara-negara jiran, wallahu allam. Maka saya syorkan anda bertemu dengan beliau untuk menterjemahkan istilah ‘tin kosong’ milik Bah Sian atau Tin Kosong milik Pemimpin Orang Asli sekarang atau pun HAKMILIK KEsian sendiri. Jawab…
Wadah perjuangan saya dlm politik memang sudah lama, semua itu untuk Orang Asli bukan untuk Orang Batak pemakan daging manusia seperti tulisan KEsian. Cita cita saya ingin melakar landskap politik antagonis sebab Orang Asli ketika itu mengelamun dengan kepolitikan protagonist. Namun begitu saya lihat senerio politik protagonist OA tidak mencapai matlamat disebabkan OA tidak mampu memahami istilah politik, dengan artikata lain pemimpin-pemimpin OA lebih cenderung kepada ‘politik komersial’ atau pun politik itu satu komoditi untuk memperolehi WANG atau sekali lagi Orang Asli masih pejuang protege. Which is Which!
Contoh, salah satu criteria mahu menjadi Senator hendaklah dipilih drp kalangan Ahli UMNO OA. Berebut-rebut pemimpin OA hendak join UMNO dan tidak cukup dengan itu ada yang masuk Melayu pun. Tetapi biarpun ikan itu ditukar namanya kepada ikan emas tetapi kalaulah ikan tetap juga ikan dan pakailah intan perak emas tetapi kalaulah beruk, beruk juga adanya begitu juga Orang Asli masuk Melayu – setakat pangkat dan perempuan tu saja yang dapat. Perangai? Sikap?
Untuk ini mereka berjaya menjadi JUTAWAN sealiran dengan orang Melayu UMNO. Maka orang Melayu UMNO telah lupa ‘kemelayuan’ mereka dan orang Asli telah juga lupa ‘keaslian’ mereka.
Justeru proses ROMPAKAN WANG NEGARA yang telah dikepalai oleh Mantan Tun Dr. Mahathir Mohamad Kutty menjadi-jadi melalui Projek Piratisation beliau yang disanjung rakyat Malaysia; walhal Dr. Mahathir Mohamad Kutty lah Bapa Perosak Pantatbiran Kerajaan Pusat disamping menjadi “absolute dictator” yang memintal Badan Kehakiman, Badan Perundangan dan Eksekutif tanpa disedari oleh rakyat Malaysia kecuali SDR. ANWAR IBRAHIM, makanya Sdr. Anwar Ibrahim bangun menentang Melayu2 sasau ini supaya menjadi Melayu jagat. Beliau dengan BERANI menemplak Dr. Mahathir Mohamad Kutty sehingga Anwar bersendirian masuk Penjaraka. Maka seluruh rakyat Malaysia termasuk Orang Asli bersyukur kerana Sdr. Anwar Ibrahim telah dipenjarakan, namun penyokong Anwar telah menubuhkan Parti Keadilan – maka saya dan Bah Tumar b. Kir (Orang Asli) telah menyertai Parti Keadilan. Kebencian Orang Asli terhadap Parti Keadilan dan Sdr. Anwar Ibrahim memuncak disebabkan Anwar Ibrahim telah menganugerahkan jika tidak silap sebanyak RM500 juta dlm bentuk Amanah Saham Bumiputera RM5000 seorang kepada Orang Asli- orang BERBUDI kita MEMBENCI sebagai ‘budaya baru’ Orang Asli- sila rujuk lagu Ramli Sarip, (pengumuman di Sek. Keb. Chenderiang Perak). Jika dilihat di pekan Tapah setiap tahun berduyun-duyun Orang Asli menerima Dividen ASB hasil pemberian Sdr Anwar Ibrahim yang mereka BENCI seperti juga berduyun-duyun Orang Asli yang sama DINIKAHKAN semula buat kali kedua terhadap isteri yang sama oleh JHEOA pada tahun 2000 tanpa BERKURSUS!!! Kendatipun sudah begitu lama berlalu kesempatan ini saya mengucapkan SELAMAT PENGANTIN BARU- mungkin cucu mereka dah masuk darjah 2 sekarang;
(Untuk makluman pembaca, saya belum pernah melihat ada Orang Asli seperti Bah Tumar yang bersemangat waja Orang Asli sejati. Jasanya amat banyak dan sukar dilakukan oleh mana-mana Orang Asli di Malaysia ini walaupun saya sendiri. Satu perkara yang saya amat kagum ialah bukan sahaja menolong Orang Asli yang masih hidup tetapi juga Orang Asli yang sedang mati. Jika selama ini Orang Asli Semai dan Temiar yang mati di Hsp Besar Ipoh dikebumikan seperti binatang sehingga tulang menulang berterabur dimakan babi di sekitar semak samun Spg Pulai tetapi Bah Tumar telah memandikan mayat ini dan ditanam secara hormat, biarpun pada waktu malam. (Pegawai Orang Asli Semai di JHEOA membisu sahaja). Tetapi apa yang Bah Tumar dapat? MOA Spg Pulai telah melaporkan kpd Polis dan Bah Tumar ditangkap oleh polis bersama mayat dikorek semula di Balai Polis dengan tuduhan jenayah bunuh. Satu perkara lagi, haaa ini berlaku di hadapan saya, Bah Tumar telah menggubal Undang-Undang Persatuan Orang Buta Ipoh Perak yang diketuai oleh Orang Asli Jakun cacat penglihatan, Along namanya bekerja sebagai telefonis di JHEOA Ipoh. Dalam masa tiga tahun mereka telah mendapat tanah dan lain-lain kemudahan drp Kerajaan Negeri Perak. Apa yang Bah Tumar dapat daripada orang buta berbangsa Melayu? Ucapan terima kasih bertalu-talu sehingga orang cacat penglihatan memimpin tangannya ke restoran menjamu selera, termasuk saya. Nasib baik Orang Asli tiada berpersatuan lagi, jika ada biarpun 33 tahun berjuang namun bukan sahaja mencapai matlamat OA bahkan ‘pencantasan lidah-lidah demecrazy’ pasti mengambil tempat dan jika ada yang tulus bergiat cergas kita akan menerima cacian hina kecuali berpura-pura, pantang bercakap benar.
Berbalik kejayaan Persatuan Orang Buta Ipoh memperolehi Tanah. Kenapa? Jika ini pertanyaan Sdra Rischaki, maka jawapannya sama dengan jawapan Kt Penang yakni ikut HUKUM sebab jangan lupa walau pun anda Orang Asli tetapi status anda sama juga dengan orang lain yakni menghuni Negara Hukum. Apa-apa pun gerakan yang hendak dilaksanakan umpamanya TANAH sepastinya ikut HUKUM. Jika diperhalusi tulisan Bah Sian saya dapat simpulkan bahawa jika Orang Asli dapat menubuhkan persatuan mereka, maka saya pasti ianya akan terbentuk Persatuan Orang Asli Sasau Malaysia (POASM) dan saya bimbang juga sebutannya menjadi Thaipusam serta sudah tentu semua Orang Asli di Semenanjung akan berarak ‘wel…wel, wel…wel,….wel….beramai-ramai jumpa Menteri Besar mintak tanah, beramai-ramai jumpa Perdana Menteri mintak tanah, beramai-ramai jumpa professor di pusat pengajian tinggi mintak tanah, sudah 51 tahun mereka lakukan ini tetapi belum tamat berbanding dengan Persatuan Orang Buta Ipoh dalam masa 3 tahun dah selesai.
Nasib baik Orang Asli celik belum pernah menubuh persatuan lagi. Apakah kerana tulisan Bah Sian maka OA kehilangan HAK dan MARUAH? Pada hemat saya OA sendirilah memiliki KESALAHAN yang besar. Tidak percaya pergilah BERDEBAT dengannya.
Untuk sdra KEsian yang terperangkap dengan tulisan sendiri, pemimpin OA sanjungan anda ini saya bimbang bukan sahaja tin atau pun tong kosong tetapi juga otak kosong. Saya tidak BERANI hendak singkapkan kelemahan puak-puak anda TAKUT saya menjadi mangsa cercaan seperti Bah Sian. Cuma apa yang boleh saya syorkan supaya anda pergi berdebat dgn Bah Sian untuk mengetahui bahawa dia ada GRAND DESIGN untuk merungkaikan kekeliruan Orang Asli. Kau akan menjadi Orang Asli Pertama yang paling beruntung jika kau BEDEBAT dengannya. Dia akan beri tangkal untuk mendapat balik HAK dan MARUAH OA dalam JHEOA.
(Melalui pemerhatian saya- semua Orang Asli satu MALAYA sudah TUMPAS kepada Jabatan yang memelihara OA sendiri. Penghakisan HAK dan MARUAH telah mengambil tempat tanpa satu pun OA mampu angkat muka bahkan dengan misai-misai Pemimpin OA telah mencecah bumi, bukankah itu tanda-tanda bangsa OA itu sendiri sudah TERSUNGKUR? Mungkin perkara ini Bah Sian lihat sesuatu mesti dilakukan OA. Tetapi sekiranya OA hendak menentang beliau, saya nampak amat BODOH lah Orang Asli jika dipengaruhi sikap dengki menolak peluang BERDEBAT dengan BAH SIAN. Untuk membuktikan kenyataan saya, bertembunglah semua OA yang menganggap diri hebat mcm KEsian dengan Bah Sian. Namun begitu dalam hal ini hanya Sdra Rischaki dan Kt Penang sahaja yang dapat menghidu bau Grand Design Bah Sian. Langkah pertama Rischaki terbau bahawa dalam tulisan Bah Sian ada LOVE n HATE, itu pun tatkala Rischaki menggunakan pengertian melalui surah iqra’ baru dia jumpa. Rischaki telah dapat terhidu ‘hidden fact’ yang Bah Sian sembunyikan. Rischaki kata hendak pilih ‘love’ atau ‘hate’, pilihlah. Tepat sekali teori Rischaki. Seterusnya yang dapat saya faham Rischaki ini menggunakan dua alat pengukur kurniaan tuhan seperti FITRAH dan FIKRAH untuk mengesan yang tersirat dan tersurat sebelum terjerat –
nah sekarang KEsian sudah masuk perangkap Bah Sian bersama rakan-rakan yang menyerangnya tatkala mereka sangka Bah Sian sedang mabuk tetapi rupanya dia sedang bermain Kungfu Mabuk macam ala kungfu Jacky Chan. Saya percaya sesiapa yang masuk pasti terguling di situ sahaja sebab Bah Sian bukan MABUK tetapi sedang berlatih Silat Orang Mabuk sahaja, tetapi Silat Pondan, Silat Beruk, Silat Harimau, Silat Ular dan lain-lain silat yang belum anda ketahui lagi ada padanya. Untuk KEsian saya minta anda cubalah. Jangan takut , endingnya akan membuat anda terhibur dan Kerangka Rancangan Jangka Panjang MOA dlm GRAND DESIGN beliau adalah untuk milik MOA. Jika MOA terima nanti dalam jangka 3 tahun pasti ada perubahan dalam JHEOA dan dalam 10 tahun mendatang paling lama, JHEOA akan beransur kembali kepada Orang Asli, kakitangannya akan dipenuhi oleh anak Orang Asli termasuk Ketua Pengarah JHEOA, bukan untuk Bah Sian. Mungkin anda berfikir itu hanya angan-angan mat jenin? Cubalah dulu dan kalau benarlah Bah Sian ini bukan OA maka pemahamannya sepasti jauh berbeza dengan pemimpin OA yang sudah terbukti gagal menerajui masa depan bangsa anda OA sendiri.
Soal Bah Sian tidak ada pengikut yang ikut saya akui benar, saya juga tahu beliau ini dibenci oleh Orang Asli dan saya juga tahu Orang Asli yang ramai pengikut sekarang ini sedang membawa bangsanya ke dalam gaung, maaf saya terlebih cakap kepada bangsa anda yang saya GERUNI, Cuma saya nak semat sedikit kata-kata Sidharta Gautama Budha, ‘if u cannot make any good don’t make harm’ atau lebih kurang maksudnya begini, jika anda tidak boleh membawa ke jalan kebaikan jangan pulak bawa orang ramai masuk gaung.
Maaf, sedikit saya minta peluang bercakap. Saya tidak nampak Bah Sian ini terrorist dlm penulisan beliau, jika KEsian menuduh beliau sebagai kurang ajar. Walhal dalam penulisan boleh berlaku apa-apa pun macam kehidupan harian.
Jika pemimpin Orang Asli gentar dan celupar tatkala kena sikit batang hidung dah marah-marah sekadar dalam tulisan sahaja tapi takut berdepan maka tidak keterlaluan saya boleh katakan di sini kerana sikap begitulah anda OA tewas dlm negara sendiri dan meminta-minta pada orang yang anda benci iaitu Orang Melayu-
bunyi tin kosong Bah Sian pun dah lari lintang pukang pemimpin OA ape, belum bunyi bom.
Anda lupa melihat dan menilai harga kesusasteraan tulisan beliau- kepada KEsian dan Pemimpin OA yang cepat melenting tu saya fikir lebih baik baca URTV, Hai, Mangga, Mastika , Variasari, Variapop, Remaja, Wanita, Media dan majalah Bogel Playboy. Anda akan sentiasa terhibur. Sebagai pemimpin, tulisan yang panas adalah rencahnya. Kalau OA serta pemimpinnya kena jentik telinga pun dah menangis bagaimana OA nak berdepan dengan Melayu? Pemimpin yang cepat merajuk biasanya pemimpin OA yang didokong oleh orang lain - protege. Kira-kira Pemimpin Subsidi. Atau Battery Operated Device. Mengharapkan kuasa batteri. Tanpa battery alat stop. Saya tidak sedikitpun rasa hairan kepada Bah Sian atas KEBERANIANnya tanpa rasa gentar berdepan dengan Orang Orang Asli. Yang membuatkan saya HAIRAN ialah kenapa Orang Orang Asli TAKUT kepada Bah Sian yang hendak bagi Maajun Power Cap Orang Asli. Cakap berdegar-degar menuduh Kerajaan Malaysia tidak adil, menindas, merampas dan menipu. Sedarkah apa yang anda cakapkan dalam blog ini SALAH? Sedarkah, semasa anda memberi pendapat untuk Orang Asli bersatu, beringat, waspada, merengek, mengeluh, mencerca, merajuk, meraung sedangkan pemimpin anda OA masih berjalan di atas landasan yang tidak betul sekarang. Tak PAHAM lagi? Jika ini anda biarkan sudah tentu SERIBU TAHUN TAK MUNGKIN-BPR. Maka itu Bah Sian turun padang untuk menyelamatkan Orang Asli dengan Pemimpin Orang Asli sendiri dengan memberi Maajun Power Cap Orang Asli atas dasar PERI KEMANUSIAAN secara PERCUMA. Amat malang sekali Orang Asli bukan sahaja menolak tetapi menentang untuk MERAWAT diri anda sendiri. Manusia jenis apakah anda? Sedarkah anda masih dalam kandang Penghambaan Orang Asli sendiri – bukan Melayu lagi; memang zaman Perang Sangkil Melayu menjadi Tuan Hamba Orang Asli sebab sikap mereka dahulu macam la jugak semasa saya menulis sekarang ini. Anak kunci no 134 dah diberi, hendak bukak pun tidak pandai lagi. Bila Orang Asli masih berada dalam KANDANG lagi tetapi masih tidak pandai hendak buka-buka, kunci 134 pulak yang salah. Nasib baik tidak dengan Melayu, kalau dengan Melayu anda semua OAOA ini habis kena belasah menjadi BELACAN.
Bagaimana jika teman taulan saya yang Melayu join blog ini? Bagaimana jika kumpulan Bah Sian dari bangsa Melayu juga masuk dlm blog ini? KEsian kata Bah Sian ni merempat di kampong oa memang benar, hidupnya bergantung kepada hasil kampong, saya juga tahu kehidupan dia azab tetapi saya tidak fikir beliau tiada hubungan kawan di luar- jangan-jangan di luar negara pun ada kot. Justeru keazabanlah beliau selalu merungut rm2 sejam internet semata-mata untuk menyumbangkan tenaganya untuk MEMPERBETULKAN bangsa anda. Memang benar beliau menumpang di kampong Orang Asli, merempat di rumah yang tiada elektrik, tiada air bersih dan tiada kemampuan melanggan streamix tetapi jangan lupa kebanyakan Orang Asli khususnya di Negeri Perak sekarang masih dan sedang menghuni, menumpang, merempat dan MENCEROBOH tanah Kerajaan dan tanah Jabatan Hutan yang dikhususkan untuk KAYU-KAYU sahaja. Jika kayu ada TANAH, kenapa ORANG ASAL menjadi PENDUDUK HARAM? Jawab KEsian. Kenapa kami/saya PENDATANG HARAM duduk di atas TANAH HALAL? Jawab KEsian. Pertanyaan saya ini terbit bila terhidu bait-bait tulisan Bah Sian yang belum berjawab. Seperkara lagi KEsian rasa amat benci kepada Orang Batak yang berbakti kepada Orang Asli serta ayah kepada Bah Sian yang dibanggakan. Saya ingin bertanya apakah yang KEsian a/l Ayah Anda buat untuk memperbetulkan bangsa anda setakat ini? Apa yang Ayah Anda a/l Datuk Nenek buat sepanjang hayat mereka? Sekiranya KEsian berbangga kerana mereka telah berjaya meletakkan Orang Asli semuanya Keturunan Hamba maka saya dan Bah Sian juga tidak bersalah untuk berbangga lahir dari Keturunan Pembela Bangsa Orang Asli yang dibenci. Banyak lagi makna yang terselindung bagi menduga mata KEsian terletak di kepala atau di hati. Jika KEsian yang mencaci dan tidak mahu berdepan dengan Bah Sian biar saya atau orang-orang saya akan berdepan. Sekadar mencaci Bah Sian dan Kerajaan dan Melayu dalam blog ini sampai bila pun Orang Asli mcm ni jugak. Lebih baik bertempur dengan Bah Sian, saya terima cabaran Bah Sian……… Ini bukan nama samaran saya - ARSIAN NAPITOEPOELOE. Horas! Horas!



posted by: bah sian (reply)
post date: 09.11.08 (1:34 am)

benar ada 6 orang bernama sian di perak
atau pun mungkin lebih
3 perempuan 3 lelaki
dua perempuan ku kenali ta sorang tu blum lg
wa sian tu cantik we....klo ko rang nak marah tak jadi
takper
bagus jika ader orang asli nak lawan saya
saya tunggu
sudah sampai masanyer ader pahlawan oa yang amat hebat jika dapat mengalahkan saya
pemimpin mcm tu yang saya mahu cari
oa mesti berani kerana benar
saya mesti ikut pada oa yang seberani anda
saya memang tidak mampu memimpin ddisebabkan usia dah rumah kata pergi
sebab saya keluar masuk hospital jumpa dokmoh
jgn bimbang, dtnglah kite berdebat secara sehat waalafiat
oaoa dungu tu jgn ler datang buang karen jeer
ko orang yang dikuasai perasaan tu duduk kat umah baca blog ni jer ler
heheeeeee
oaoa
tidak kenal ikan di laut jantan betina
tu yang kena jual idup-idup...
k 2henget sejam we......
nak tukar blog orang berbogel
kihkihhhhh.......




posted by: Kt Penang (reply)
post date: 09.11.08 (3:08 am)

Reply to: ape-ape ajer

Kenapa saya tidak turun padang memimpin moa, jawapannya saya bukanlah seorang yang layak untuk memimpin kerana ilmu saya belum cukup seperti saudara Bah Sian.....lagipun, apa saja yang kita lakukan, biarlah mengikut kemampuan kita sendiri, bak kata orang ukur baju dibadan sendiri.... untuk apa menjadi pemimpin kalau orang yang kita pimpin itu menuju kejalan salah, bak kata saudara Arsian di atas ‘if u cannot make any good don’t make harm’.
Kehadiran saya di blog ini hanyalah sekadar untuk berkongsi idea atau pendapat juga pengalaman dengan rakan-rakan yang sudi,( seperti juga saudara Rischaki) bukan untuk menunjuk-nunjuk pandai atau memperlekehkan orang lain, kerana saya percaya setiap manusia mempunyai kelebihan dan keistimewaan kurniaan tuhan juga pasti ada kekurangannya....Dari itu, sehingga kehari ini, saya masih belajar memperbaiki diri, berfikir, juga menganalisa idea rakan-rakan dalam blog ini......
Saya berani menyambut cabaran dan jemputan saudara Bah Sian kerana menurut beliau Kerangka Rancangan Jangka Panjang MOA dlm GRAND DESIGN beliau adalah untuk mengembalikan hak dan maruah moa, jadi besar kemungkinannya perancangan beliau ini bolih berjaya dengan adanya sokongan kita semua. Setelah saya menganalisa tulisan beliau sekian lama, walaupun bahasanya kasar, tetapi pada pendapat saya beliau, adalah seorang pemikir yang pintar, begitu juga dengan saudara Rischaki yang pandai membuat pertimbangan. Jadi, tidak salah, kalau kita semua belajar dari beliau, kerana saya dapati cara beliau adalah berlandaskan" ilmu kebenaran" juga sangat berpengalaman dalam bidang ini maka tiada sebab untuk kita menolak, saya berani berkata beliau bolih menjadi seorang pemimpin baik.
Kepada saudara Rischaki, tolong email saya, goldom kat yahoo kalau anda ada kelapangan, terima kasih, jumpa lagi...



posted by: dali ukam (reply)
post date: 09.12.08 (10:34 pm)

masa dh berubah dunia da maju(iklan berita harian)terlebih dahulu sya ucapan syabas peserta dlm blog ini kerana memberi komen dan maklumat.enosi tu biasa lah dlm perdebatan.tp bkn peperangan.saya org baru dlm blog ini.sya lihat secara sekilas pandang oa dh matang dlm byk hal terutama di perak.perkembangan ini menunjukan oa sdh blh memimpin bangsa sendiri,pd dasarnya.cuma beberapa perkara yg perlu di perbetulkan dan di yakini oleh semua bakal pemimpin.sejarah pemimpin oa perak memang hebat tp byk kelemahan.saya tdk mahu membandingkan Matma Gandi dan Mother Teressa,mereka berjuang dgn tidak ada apa apa,tp mereka berjuang atas dasar kebenaran.pda sya sifat negetif dlm diri harus dikurangkan .Satu gagasan harus dibuat sebagai langkah awal.saya percaya perjumpan diantara bloger2 merupakan satu pendekatan yg baik,utk mencari idea.saya tak faham kenapa kita tidk membut perjumpaan secara rasmi dri kalangan bloger2 semua,dan menyumbang idea yg proaktif.Apa yg saya jumpa hanyalah emosi yg melampau,merajuk tk tentu pasal.pemimpin adalah boleh dipimpin dan boleh memimpin.Kpd Mok jah jgn lah merajuk..hidup mesti enjoy,kpd Kesian...jgn la api-api,Kt penang..coolll.rischaki...cendikiawanMan,Bah sian.. IronMan.Arsian..TambahanMan.Atz..(,,,).ape-ape je...PenakutMan.Dali Ukam.. Nobal hardMan...(jgn marah gurau je hhe).Apa yg menjadi haiaran bin Ajaib tdk ada kata sepakat untuk membicangkan walaupun di kalangan ahli blog ini,sedangkan kita masih mempersoalkan hak kita di bumi perak.negetifnya disini seprti anjing menyalak bukit,bukit tk runtuh walaupun anjing tu menyalak spi ke hujung nyawa.saya harap doa saya akan termakbul.untuk kita bertemu satu hari nanti.aminnnnnnnnnnnnn.insaAlllah



posted by: dali ukam (reply)
post date: 09.12.08 (10:44 pm)

satu dua org saya kenal..tp deme takut letak name betoi dlm blog ni....saya asl sabah..celup



posted by: Kt Penang (reply)
post date: 09.13.08 (10:17 pm)

Reply to : Dali Ukam

Trima kasih atas komen anda, juga saya berstuju ngan pendapat anda, saya ni dari dulu sampai sekarang memang cool....apa yang saya tulis di sini adalah kenyataan yang xbolih ditrima olih sebahagian dari kita....tapi xpe masing-masing ada pendirian.... saya memang berharap sangat semoga kita dapat mengadakan perjumpaan diantara bloggers supaya kita dapat berbincang serta mencari jalan penyelesaian kepada masalah yang dihadapi olih moa ni....tanpa perjumpaan adalah sukar untuk kita melaksanakan apa-apa jua perancangan yang hendak dilakukan kerana bak kata pepatah 'bersatu teguh, bercerai roboh'....malah saya percaya, setiap dari kita (semua bloggers) mempunyai niat suci juga semangat jitu untuk memajukan dan mengembalikan hak moa khasnya di Perak. Pada pandangan saya, kita semua memang harus sama-sama berganding bahu untuk mencapai matlamat ini kerana kalau kita asyik memberi idea di blog ini saja, ianya tidak akan kemana-mana...apakata kita sama-sama melaksanakannya kerana apa yang akan kita lakukan adalah untuk moa...Saya berharap suatu masananti kita akan dapat berkumpul dan sama-sama melaksanakan apa yang dirancang demi moa. Kepada saudara Rischaki, saya mohon maaf sebab tidak menjelaskan kedudukan yang sebenar....bukan untuk tujuan nak berkenalan atau suka-suka tetapi saya hendak menghantar beberapa maklumat penting yang confidential kepada anda kerana saya dapati anda belum mendapat maklumat yang tepat dan jangan risau, saya lelaki budiman tapi bukan gay, malah, tidak ada niat untuk mempergunakan orang lain atau menyamar kerana itu bukan diri saya.....



posted by: (reply)
post date: 09.21.08 (8:30 am)

test



posted by: xxx (reply)
post date: 09.24.08 (4:35 pm)

test pasaran



posted by: (reply)
post date: 09.29.08 (5:53 am)

Reply to: kt penang

rischaki@hotmail/com



posted by: senoi (reply)
post date: 09.30.08 (7:37 am)

perang2...perang sangkil...sy x pandai berkias2,berpantun2,berbunga2,berlagu2 n ape2 jer lah tp kemusykilan POASM parti utk OA mane kelibatnye xnampak2 batang hidung n kebisaannye?bangunkan POASM dulu yg tempang,nyawa2 ikan ataupun dah mati...

p/s:bah sian OA kg Landor chenderiang tapah perak
bawak motor scrambler beg besar keliling badan n pinggan mcm wartawan heheee.....



posted by: Liposuction (reply)
post date: 01.06.09 (11:04 pm)

What is that guy talking about?



posted by: Tummy Tuck (reply)
post date: 01.07.09 (12:31 am)

Really well written!



posted by: Bah Gentus (reply)
post date: 01.09.09 (2:20 pm)

bgi ade le nsb he sengoi..asyik2 ditindas..bumi tmpt tanah tumpah darah pn bi prengep ya mai..hu..hu..



posted by: Breast Augmentation (reply)
post date: 01.11.09 (3:52 pm)

Greast site guys! And nice post too!



posted by: kah kah (reply)
post date: 01.12.09 (12:16 am)

bah sian tu dok kate kat orang asli ...
tapi anak dia pun same dok pi joget kg org asli gak....
anak dia dok kwn gak ngn ank org asli...
sape yang dok kawen ngn org asli??
skunk sape boooodoooh...bah sian jugak....
ang kate mcm tu sama ang kate kat ank n bini ang tu mcm guni beras brasmathi(entoi ditah machot direh)...hahah
org asli gak pandai....







posted by: kahkah (reply)
post date: 01.12.09 (12:25 am)

aku pun org asli tapi tarak nak maw arr..aku ngaku ko tu org asli...
eh ko bela arr kaum batak ang tu..ajak depa kumpul kat msia nie....
jage cket adek beradik ang tu bah john...jgn dok pow duit org kat jln chenderiang tu....bela cket nasib kuarga ang tu dulu...
org asli ade jheoa ...ang tak pyah ssah n risaw...ang nie kalut btol lah pasal org asli ..rilks arr bapok...
kadang tu nak tergelak besar gak kat ang nie bah sian...
ang kate ,maki hamun org asli....yg ank ang kawen tu bkn ngn org asli ker
bini ang tu bkn org asli ker???
bak pantun ang kat comment yang lain...
bak meludah ke langit...hahaha....
kuarga oa lain bahgia siot...kuarga ang jugak huru hara...
sedar cket..jgn kuar pekan tapah nak jadi samseng n kaki pukul...
berdebat ngn ang???
lagi org tak maw...ang tu bkn pm....sapelah ang tu....






posted by: Personal Injury Lawyers (reply)
post date: 01.28.09 (12:26 am)

Who are you picking in the super bowl?



posted by: useless (reply)
post date: 01.31.09 (11:16 pm)

sebagai rakyat Malaysia dan orang Islam, saya malu dengan cara bangga diri, sombong "bah sian". Jangan angkuh dan berlagak.



posted by: batang berjuntai (reply)
post date: 07.13.09 (1:18 am)

tiada gunanya ko org maki hamun bah sian dg cara begitu...ko org harus sedar kita harus berani utk dikritik dan penulisan org tua ni ada pengertian disebaliknya..kritikan yg menyuruh korang sedar celik jng jadi jahil sama gak cam mahathir kritik orang melayu dlm bukunya malay delema..bukanlah nak backing bah sian saya pun tak kenal dia cuma dari pemerhatian saya dlm blog selama ni gaya penulisan nya sunggung unik dan kritikannya pun memang sesuai ukt moa spisis yg paling unik dlm mukabumi.saya rasa bah sian boleh merungkai keunikan moa.saya haraplah lagi ramai para cendikawan mnyertai blog ni kan bagus taklah bah sian saja yg pandai mengkritik jadi ramai lagi para cendikiawan oa turut serta merungkai permasalahan moa ni.saya syor kan pada individu2 diatas kalau korang tak puas hati berdepan aje dg orang tua tu..tak pun call aje sebab saya perhati cara nya sgt gentle man..tak payah gaduh2 buang masa..satu aje saya nak ingatkan setiap masalah ada jln penyelesaian nya sb tu moa sediri harus bersatu dulu dan sama2 cari formulanya sebagai contoh makjun power bah sian...kalau ada formula ubat power dr rakan2 yg lain lagi baik..sama2 kita share formulasinya.mana tahu dua,tiga empat...tahun akan dtg ada perubahan...insyaallah...



posted by: aku bukan islam (reply)
post date: 06.27.10 (5:23 pm)

aku lagiiiii malu ,,,ngan engkau aseless,,,,islam apa macam engkau ni,,,islam,,,,,cenderiang pem



posted by: bontotzorro (reply)
post date: 10.20.11 (7:16 am)

aduh maaa,sembang pun.campak lombong arrrr...urg asli kg jambu,mkm bebar,nenasi,26680,pekan,pahang rlek ja ad grant tanah.ajih2 semo ja bengong,bodo,bongok,tongong....



posted by: na70 (reply)
post date: 11.13.11 (10:05 am)

Mai seraq bukan pejuang. panei ui kenun taleh.



posted by: balige (reply)
post date: 11.13.11 (10:17 am)

sabar bro na70, tuhan dah jadikan acuan mrka tersendiri, acuan yng terakhir the last produce before morning.



posted by: Orang Batak Asli (reply)
post date: 04.14.12 (1:30 pm)

cuba tunjuk bukti, kalau orang batak makan orang.
awak cakap tu, perlu pikir juga... sebagai orang batak asli...sy tak terima...sy sumpah...awak bah Sian



posted by: batak rabbit (reply)
post date: 11.01.12 (12:16 pm)

apo dah jadi makan orang siapa makan rasuah makan suap cari makan apa2 pun oa kena makan kanasai.....kanina



posted by: (reply)
post date: 01.09.13 (7:15 am)

org yg menghina bangsa org lain itu yg kau org banggakan mcm bah sian.......pegi mampus lah kamu semua yg menghina kaum org asli.rupa2nya org yg ada agama lagi teruk perangainya dari org pagan



posted by: (reply)
post date: 01.10.13 (5:23 am)

butuh bah sian sialan, suka hina org asli...kalau hang anak jantan kau masuk ke kg org asli cameron pendalaman aku nak tengok kat mana samseng taik kucing hang tu



posted by: org asal bertak (reply)
post date: 05.12.14 (1:43 am)

apa gunanya tuduh mnduh sesama oa.ada baik bstu dri bpcah blah.apa hbt sgt ke bah dian 2.stkat dj leh blah.x sdar dri.................



posted by: canary wharf (reply)
post date: 06.05.14 (5:42 am)

jkDw83 Very informative post.Thanks Again. Cool.



posted by: Solar Power (reply)
post date: 06.12.14 (7:13 am)

Thanks so much for the post.Really thank you! Really Great.



posted by: Nike Air Max 95 (reply)
post date: 06.12.14 (7:15 am)

Thank you for your blog article.Really thank you! Keep writing.



posted by: cultivo de marihuana (reply)
post date: 06.12.14 (7:17 am)

Thanks for the blog post.Thanks Again. Cool.



posted by: holy grail of weight loss (reply)
post date: 06.12.14 (7:19 am)

Muchos Gracias for your post.Much thanks again. Fantastic.



posted by: canary wharf (reply)
post date: 06.13.14 (1:14 pm)

66xFi7 Im thankful for the blog.Much thanks again. Want more.



posted by: Escort Mallorca (reply)
post date: 06.16.14 (9:09 am)

Im grateful for the post. Much obliged.



posted by: things to do in Madrid (reply)
post date: 06.18.14 (6:10 am)

Im thankful for the post.Thanks Again.



posted by: Gamification Blog (reply)
post date: 06.21.14 (2:21 pm)

Thanks for the blog article.Much thanks again. Keep writing.



posted by: ski parallel (reply)
post date: 06.21.14 (2:25 pm)

I value the article.Thanks Again. Fantastic.



posted by: RECEIVE $250 to $ 1000 per DAY (reply)
post date: 06.21.14 (11:55 pm)

I believe everybody went like Ones New website, reason being things like this site without doubt has a article on quality. I loved read A New content. go on To remain a useful article, I will avail Once more by One additional time. Bless you.



posted by: Best secondary schools in Port-Harcourt (reply)
post date: 06.24.14 (1:20 am)

HKC4nH Im grateful for the blog article.Really thank you! Want more.



posted by: stands (reply)
post date: 06.24.14 (4:16 am)

I am so grateful for your blog.Much thanks again. Keep writing.



posted by: Adipex (reply)
post date: 06.25.14 (2:01 am)

A round of applause for your blog post.Really thank you! Awesome.



posted by: International schools in Nigeria (reply)
post date: 06.30.14 (1:57 am)

Looking forward to reading more. Great blog article.Thanks Again. Want more.



posted by: Walnut Creek Attorney (reply)
post date: 06.30.14 (1:58 am)

I am so grateful for your blog post.Thanks Again.



posted by: Top boarding schools in Port-Harcourt (reply)
post date: 07.01.14 (4:32 am)

Thanks so much for the post.Really thank you! Keep writing.



posted by: procurement and supply chain services (reply)
post date: 07.02.14 (11:55 am)

Very good post.Really thank you! Great.



posted by: crime scene clean up fl (reply)
post date: 07.03.14 (7:49 am)

Thanks for the blog article.Really looking forward to read more. Keep writing.



posted by: Serious game company (reply)
post date: 07.03.14 (7:51 am)

Very neat blog article.Much thanks again. Great.



posted by: Colon Cleanse Detox (reply)
post date: 07.07.14 (3:53 am)

I really enjoy the article.Much thanks again.



posted by: Liver Detox (reply)
post date: 07.07.14 (3:55 am)

Really informative article post.Really thank you! Keep writing.



posted by: gutter protection (reply)
post date: 07.08.14 (7:20 am)

Enjoyed every bit of your article.Really looking forward to read more. Keep writing.



posted by: iherb coupon (reply)
post date: 07.08.14 (7:33 am)

Very good article post.Much thanks again. Want more.



posted by: Corrlinks Login (reply)
post date: 07.16.14 (1:06 am)

4BhnBE I appreciate you sharing this blog.Really thank you! Keep writing.



posted by: Best primary schools in Port-Harcourt (reply)
post date: 07.18.14 (1:54 am)

I really like and appreciate your blog post.Much thanks again. Much obliged.

Your Name:


Your Comment: